Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

10 maja 2019

NR 25 (Październik 2018)

Romet Aspre

0 174

Wrażenia z jazdy

Pierwszą przejażdżkę Aspre odbyłem bez świadomości jego ceny. Gdyby ktoś wtedy powiedział mi, że Romet kosztuje trzy lub cztery tysiące, pewnie co najwyżej pokiwałbym głową ze zrozumieniem.

Już sama specyfikacja Rometa sugeruje, że to rasowy gravel. Opony o szerokości 40 mm i kąt główki bliski wartościom znanym z rowerów XC przekonały mnie, żeby przetestować go raczej na obsypujących się górskich szutrach niż nizinnych asfaltach. Trasy narciarskie wokół Mogielicy okazały się strzałem w dziesiątkę! Biegacze narciarscy mogliby poczuć się zawstydzeni tym, jak naturalnie Aspre odnalazł się w ich środowisku. Romet przetacza się po wszelkich szutrowych przeszkodach bez zwątpienia, jakby kosztował sporo więcej, a zatrzymują go dopiero przeszkody skali decymetrów. Tłumienie zestawu jest bardziej niż zadowalające – niewątpliwa w tym zasługa relatywnie długiego rozstawu ramy, szerokich opon i carbonowego widelca. W chwilach zawahań pewność pomagają odzyskać mechaniczne tarczówki grupy Claris, których siła jest zupełnie wystarczająca. Nie są tak cudownie wyczuwalne jak ich hydrauliczne odpowiedniki, ale w tej cenie pozostają najlepszym wyborem.

Zwrotność roweru jest niezła, ale bliżej tu do standardów MTB niż szosowych. W oczy rzuca się niemałe wyprzedzenie widelca (wynikające z kąta główki), dzięki niemu Aspre jest przede wszystkim stabilny, a dynamiczny dopiero w drugiej kolejności. Pod kątem dynamiki nie będzie najlepszym wyborem na kryterium uliczne albo szosową ustawkę ze zbyt mocną grupą. Szerokie i nielekkie opony generują wymierny opór, zwłaszcza przy ciśnieniach właściwym szutrowym przejażdżkom.

Geometria

 

Kąt główki równy 69,5° to wciąż nieczęsty widok wśród rowerów XC, a co dopiero graveli. Bardziej pochylony widelec to cecha, która wyróżnia Rometa wśród zbliżonych rowerów z segmentu – dzięki niej sprawuje się pewniej na zjazdach kosztem niewielkiej utraty zwrotności. Poza tym szczegółem geometria nie odbiega od oczekiwań względem szutrówek. Wysokość i długość ramy zapewniają komfort na dłuższych trasach, a względnie stromy kąt rury podsiodłowej ułatwia pokonywanie podjazdów i odciąża plecy.

Sztywności

 

Fantastycznie dobra precyzja sterowania Aspre wynika ze skumulowania trzech cech: doskonałej sztywności przedniego koła i połączenia tego z bardzo dobrymi parametrami sztywności... oraz wąskości kierownicy. Przewagę uzyskał także w dziedzinie sztywności poprzecznej ramy. Biorąc pod uwagę wykresy masy, tym bardziej zasługuje na pochwałę.

Wykresy powstały na podstawie danych uzyskanych w laboratorium bikeBoard. W pomiarze precyzji sterowania im mniejsza wartość kąta skręcenia wyrażona w stopniach, tym większa sztywność układu kierowania/precyzja sterowania. W badaniu efektywności napędzania im wyżej na wykresie przebiega krzywa, tym lepiej, gdyż oznacza wyższą sztywność ramy, czyli efektywniejsze napędzanie. Dane sztywności ramy testowanego roweru porównujemy do dwóch wybranych rowerów podobnej klasy wymienionych w opisie wykresów. Sztywność kół oraz masy porównujemy do uśrednionych danych rowerów odpowiadających klasą testowanemu. Różnice wyrażamy w procentach – im większe są zielone słupki, tym lżejszy/sztywniejszy jest testowany rower lub koła. Więcej o tym jak testujemy znajdziecie na www.testy.bikeboard.pl/artykuly,szukaj,jak-testujemy

Osprzęt

Rama: aluminium 6061 X-lite | Przedni widelec: carbon, aluminiowa stożkowa rura sterowa | Piasty / Obręcze: Shimano HB/RH-RM35 (100x9 i 10x135 mm) / Alex Rims ATD550 | Opony: Schwalbe G-One Performance Bite RG 700x40C* (444 g, dętka 126 g) | Korby: Shimano Claris FC-2450 46-34 z. (175 mm)* | Łożyska suportu: Shimano BB-ES51 | Kaseta: Shimano CS-HG-200-8 (11-32) 8-rz. | Łańcuch: KMC X8 | Przerzutka przód: Shimano Claris FD-R2000 | Przerzutka tył: Shimano Cl...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy