Dołącz do czytelników
Brak wyników

RovaNo- Limited XC29 Pro Team

Artykuł | 17 września 2021 | NR 53
0 36

Polski producent od pewnego czasu sporo eksperymentuje z nowymi modelami kół. Najlepszym tego przykładem jest testowany model, który wyróżnia bardzo nowoczesna i ekskluzywna konstrukcja oraz wyżyłowane parametry, co dobrze pokazuje kierunek rozwoju firmy. Koła miały swoją premierę na targach Eurobike, a w sprzedaży mają się pojawić jesienią, ale my już mieliśmy możliwość gruntowanie przetestować jeden z ostatnich przedprodukcyjnych prototypów.

Masa: 516/610 g (przednie/tylne)
No-Limited, www.no-limited.pl
 

POLECAMY


Obręcze zbudowane są z wykorzystaniem wysokiej klasy włókien węglowych Toray 1000, cechujących się bardzo wysokimi własnościami wytrzymałościowymi przy niskiej masie. Dzięki nim masa samej obręczy wynosi tylko 310 g i to przy bardzo dużej szerokości wewnętrznej 29 mm (35 mm na zewnątrz), do niedawna zarezerwowanej dla kół do enduro. Obręcze oczywiście są kompatybilne z oponami bezdętkowymi. W zestawie użyte zostały jedne z najlepszych piast na świecie DT Swiss 180, z ceramicznymi łożyskami oraz bębenkiem z systemem Ratchet RXP, który zazębia się bardzo szybko i pewnie oraz jest praktycznie bezawaryjny. My testowaliśmy koła z bębenkiem SRAM XD ale do wyboru będą jeszcze standardowy Shimano/SRAM 11s oraz Shimano Microspline 12s. Całość spinają szprychy również wykonane z włókna węglowego i ten element wzbudził w nas sporą ciekawość. Szprychy mają średnicę 2 mm, a więc porównywalną z klasycznymi stalowymi odpowiednikami, ale są od nich znacznie lżejsze - 2,8 gram sztuka. Mają klasyczny system montażu, więc w razie urwania łatwo można je wymienić. Ściskając szprychy ręcznie (więc mało precyzyjnie), naciąg sprawia wrażenie dość elastycznego. Jednak wątpliwości rozwiewają badania sztywności, w którym koła uzyskały wyniki 58 kN/m dla przedniego koła oraz 45 kN/m dla tylnego. To lepsze wyniki niż np. Rovale Control SL (odpowiednio 41 i 40 kN/m) czy DT Swiss XRC 1200 Spline (38 i 45 kN/m). Biorąc pod uwagę ekstremalnie niską masę kół No-Limited, jesteśmy pod bardzo dużym wrażeniem. Masa zestawu wynosząca 1129 g (sic!) naprawdę powala, w przeszłości mieliśmy możliwość testować jedynie dwa lżejsze zestawy kół MTB. Zbudowane na obręczach Light Bicycles XC923 Flyweight i piastach Extralite – jeden na szprychach tekstylnych Berd, drugi na stalowych Sapim Superspoke. Ich komplety ważyły odpowiednio 998 i 1123 g, jednak miały znacznie węższe obręcze (23 mm) i wyraźnie niższą sztywność, średnio 36 i 43 kN/m, co oznacza niższą efektywność oraz wytrzymałość (pełny test znajdziecie w bB #9/2018). Od pana Damiana Demkowicza, założyciela firmy No-Limited, dowiedzieliśmy się, że to nie jest ich ostatnie słowo i docelowo chcą zrobić jeszcze lżejszą wersję kół na piastach Extralight spodziewając się masy zestawu poniżej kilograma.
 

 


W XC29 Pro Team bardzo szeroka obręcz sprawia, że opona szerokości 2,2–2,4” doskonale się układa i w łukach rower prowadzi się stabilniej. Dzięki temu śmiało można stosować ciśnienie w oponach ok. 1,5 bara na...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy