Masa
Jeden z podstawowych parametrów – najlepiej, jeżeli rower waży jak najmniej. Wszystko dlatego, że trasy wyścigów obfitują w wiele zakrętów i nawrotów, więc bardzo ważna jest dynamika przyspieszeń. Dodatkowo specyfika tras narzuca również konieczność pokonywania części przeszkód z rowerem na ramieniu. Dlatego zawodowcy jeżdżą na rowerach ważących 7–8 kg, ale nawet na poziomie amatorskim należy dążyć do masy poniżej 9 kg. Jeżeli seryjnie rower jest cięższy, warto go odchudzić sensownie zaplanowanymi modyfikacjami.
Rama
Podobnie jak w innych dyscyplinach kolarskich, dominuje karbon oferujący optymalny balans parametrów wytrzymałościowych do masy. Jednak jeżeli budżet jest ograniczony, to na aluminiowej ramie również z powodzeniem można zaczynać swoją przygodę z przełajem, a skupić się należy na innych, również ważnych aspektach technicznych. Rama powinna być wyposażona w karbonowy widelec, bo nie tylko podnosi komfort jazdy, ale jest też znacznie lżejszy niż aluminiowy. Wewnętrzne prowadzenie linek sterujących przerzutkami sprawia, że są mniej narażone na zabrudzenia i korozję. Gwintowana mufa BSA pozwala łatwiej wymienić zużyte błotem łożyska, a sztywne osie 12 mm nie tylko usztywniają konstrukcję, lecz także sprawiają, że na wyścigu w przypadku szybkiej wymiany nie ma ryzyka krzywego zapię...