Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Zdrowie , Fizjoterapia

27 czerwca 2019

Rozluźnij powięź!

0 169

„Lepiej zapobiegać niż leczyć” – tę przypisywaną Hipokratesowi sentencję powtarzają do znudzenia wszyscy. W praktyce, niestety niewiele jest osób, które się do niej stosują.

Gdy nie ma motywatora w postaci bólu, lub co gorsza odniesionej kontuzji, ciężko jest zebrać wystarczająco siły w sobie i poświęcić czas na, niekoniecznie ciekawe i mało „sexy”, aktywności, zwłaszcza takie, jak rozciąganie. Dopiero gdy zdrowie zaczyna niedomagać zaczyna się szuk ać pomocy u lekarzy i innych specjalistów. Wtedy najczęściej jest już za późno i bez przerwy w treningach oraz skomplikowanego i kosztownego leczenia nie ma szans na powrót do formy.

Chciałabym podzielić się z Wami jednym z najprostszych i najtańszych sposobów na profilaktykę i utrzymanie wysokiej sprawności. Piszę o automasażu, a w szczególności o autorozluźnianiu powięziowym. SMR (self myofascial release) to metoda masażu z wykorzystaniem piankowego rollera oraz ciężaru swojego ciała. Zastosowanie rollera jest bardzo proste, wystarczy umieścić go na podłodze i położyć się na nim tak, aby znajdował się pod mięśniem, który chcemy rozluźnić.

Zacznijmy jednak od początku, czyli garści informacji z dziedziny anatomii. Ból w kolanie często kojarzony jest z problemami ze stawem. Może się jednak okazać, że przyczyna źródłowa tkwi zupełnie gdzie indziej – najczęściej w powięzi szerokiej. Czym więc jest powięź? Można powiedzieć, że jest to wewnętrzne rusztowanie organizmu, zbudowane z tkanki łącznej. Okala nie tylko mięśnie, stawy, ale również narządy wewnętrzne. Na podstawie ostatnich badań dr. Roberta Schleipa z Uniwersytetu w Ulm okazuje się, że powięzi są też mocno unerwione. Nie tylko odbierają bodźce, ale również je wysyłają i mają duży wpływ na technikę wykonywania wszelkich ruchów. Warto więc mieć świadomość ich istnienia i dbać o nie, tak jak o inne części ciała. Zaniedbana, nierozciągana powięź, traci elastyczność, co w konsekwencji może prowadzić do ograniczenia ruchomości w stosunku do mięśnia, co z kolei w krótkim okresie prowadzi do dolegliwości bólowych, a w długim również do poważnych kontuzji.

Rolowanie może być formą wprowadzenia do treningu, jednak największe korzyści przynosi po jego zakończeniu. Udowodniono, że kilka prostych ćwiczeń z rollerem prowadzi do wzrostu gibkości i mobilności mięśni, wspomaga regenerację oraz poprawia ukrwienie a co za tym idzie - wspomaga ich odżywienie i szybsze odprowadzeni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy