Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rozmiar i geometria ramy - to trzeba wiedzieć

Artykuł | 26 czerwca 2019 |
124

Rozmiar i geometria ramy jest sposobem na dostosowania roweru do ciała użytkownika. Dopasowanie przekłada się na ergonomię i możliwość pełnego wykorzystania potencjału rowerzysty.

Geometria wyznaczona jest przez punkty podparcia rowerzysty: kierownicę, oś suportu (a zatem pedały) i siodełko oraz obie osie kół. Już starożytni Grecy wykoncypowali, że zmieniając jeden kąt w trójkącie, zmieniają się wartości pozostałych i odległości pomiędzy nimi. Konstruktor nie można zmienić np. tylko rozstawu osi, żeby osiągnąć określony cel. Zmiana jednego parametru wpływa na następne. Umiejętnie dobierając odległości i kąty zawarte pomiędzy tymi punktami można sprawić, że rower będzie tak, a nie inaczej zachowywał się na trasie, skręcał, skakał, podjeżdżał, a nawet amortyzował!

Przelicznik wzrostu na rozmiar

Długość nogi należy mierzyć po wewnętrznej stronie uda, od pięty bosej stopy do krocza. Inne sposoby ustalenia wysokości siodełka znajdziecie na www.bikeboard.pl. Do optymalnej wysokości siodełka trzeba niestety dojść metodą prób i błędów

 

Tabela ma stanowić pomoc w znalezieniu właściwej wielkości ramy. Podane rozmiary, dla danej długości nogi, należy traktować orientacyjnie. Przed dokonaniem zakupu koniecznie trzeba przymierzyć rower w dwóch sąsiednich rozmiarach ramy i dopiero na tej podstawie podjąć ostateczną decyzję.

Rozmiar

To często jedyny parametr geometrii ramy podawany przez producenta. I nie zależy od niego praktycznie nic... Oprócz możliwości wysunięcia siodła i dopasowania roweru do jeźdźca. Jednak nie można przecenić jednej cechy. Wielkość ramy – czyli długość rury podsiodłowej – bezpośrednio wpływa na długość górnej rury, rozstaw osi, czyli – jak to już napisaliśmy wcześniej – na wszystkie parametry geometrii. Rower w rozmiarze L pod tym samym rowerzystą zachowuje się zupełnie inaczej niż ten sam model o wielkości S! Wielkość ramy i cechy wypływające z geometrii ramy dopasowane są ściśle do wysokości (głównie) użytkownika. Warto pamiętać, że ramy przeznaczone do skoków muszą być dla tego samego rowerzysty mniejsze od ram XC.

Mniejsze ramy pozwalają łatwiej wpływać na tor lotu, wspomagają wykonywanie trików i są łatwiejsze do manewrowania. Większe (hardtaile) lepiej amortyzują wibracje, stabilniej się prowadzą, są spokojniejsze.

Długość górnej rury

Od długości górnej rury (A) zależy pozycja, jaką rowerzysta zajmuje na rowerze. Im jest ona dłuższa, tym bardziej pochylony jest tułów pedałującego. Niepodważalnym faktem jest wyższa efektywność pedałowania pochylonego kolarza, wynikająca nie tylko z poprawy aerodynamiki sylwetki, ale z przesłanek biomechanicznych. Każdy kij ma dwa końce – wyciągnięcie sylwetki do przodu wywołuje przeniesienie znacznej części ciężaru ciała na ręce rowerzysty. To ujemnie wpływa na komfort jazdy, ogranicza widoczność oraz utrudnia panowanie nad rowerem. Zwracamy jednak uwagę, że często długość górnej rury ramy korygowana jest stosowaniem krótkich wsporników kierownicy. Przed wyciągnięciem pochopnych wniosków należy sprawdzić tę wartość.

Kąt podsiodłowy

Właściwie dobrany (D) gwarantuje najefektywniejsze pedałowanie zarówno na stojąco, jak i na siedząco oraz płynne przejście z jednej do drugiej pozycji. Po latach badań i doświadczeń okazało się, że kąt 73° pozwala zachować właściwe ułożenie podudzia (pozycja kolana względem stawu śródstopno-palcowego palucha) bez względu na wzrost proporcjonalnie zbudowanego rowerzysty. Oczywiście, jest to wartość średnia i zdarzają się odstępstwa. Po prawej stronie prezentujemy informacje jak odstępstwa od kanonu geometrii wpływaja na jazdę. Od kąta podsiodłowego zależy też rzut środka ciężkości względem tylnej o...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy