Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

11 maja 2019

NR 29 (Kwiecień 2019)

Scrapper Spego EX

590

Przygoda nie musi być droga.

POLECAMY

 

Wrażenia z jazdy

Jazda nie musi być ani najszybsza, ani ekstremalna. Ważne, żeby wyrywała z codzienności i zostawała w pamięci. Do tego celu Scrapper Spego EX nadaje się idealnie. Spore, uterenowione opony 37C i baranek lekko rozszerzający się ku dołowi od razu identyfikują rower jako szutrówkę. Spego EX radzi sobie na większości utwardzonych terenów. Asfalt pokonuje cicho i skutecznie, mniej więcej jedną dziesiątą wolniej od rasowej szosówki na płaskim, jeśli już koniecznie trzeba porównać. Na podjazdach należy szukać bardziej widoków, niż KOM-ów. W wirażach jest stabilny. Na luźnym szutrze prowadzi się przewidywalnie. Po drogach polnych i w błocie przejedzie wszędzie, byle bez przesady z podjazdami. Mała gęstość przełożeń ośmiorzędowej kasety trekkingowej o sporej rozpiętości 11–32 przypomni bardziej wyjeżdżonym próbującym szybkiej jazdy, że to bezpretensjonalny rower przygodowy, a nie wyczynowy. Istotna jest możliwość zamontowania bagażników i błotników – rozwiązanie na przygodę wielodniową i jazdę przez przynajmniej trzy pory roku.

Osprzęt

Rama: aluminium | Przedni widelec: aluminium | Piasty / Obręcze: GL-B43F i GL-B43R / aluminiowe | Opony: WTB Riddler 700x38C (500 g, dętka 220 g) | Korby: Shimano FC-RS200 46-34 z. (170 mm) | Łożyska suportu: pakiet na kwadrat | Kaseta: Shimano CS-HG41-8 (11-32) 8-rz. | Łańcuch: KMC Z8 | Przerzutka przód: Shimano Claris FD-R2000 | Przerzutka tył: Shimano Claris RD-R2000 | Manetki: Shimano Claris ST-R2000 | Hamulce: Tektro MD-M300, tarcze Tektro 8G 160 mm | Kierownica: aluminiowa, 420/490 mm*, zasięg 130 mm, głębokość 142 mm | Wspornik kierownicy: aluminiowy, 80 mm | Łożyska sterów: FP-H816 1i1/8” | Wspornik siodełka: Zoom SP-218, 27,2x350 mm | Siodełko: Scrapper (Velo)

Takie rzeczy w takiej cenie? Jednorodny napęd Shimano Claris różni się od droższych grup liczbą przełożeń, ale kultura zmian jest równie dobra, co np. w 105. Hamulce Tektro pokazują, że do cichego, dobrze modulowanego i mocnego hamowania nie potrzeba koniecznie hydrauliki. Korba osadzona na ekonomicznej kwadratowej osi przypomina, że gdzieś trzeba było zaoszczędzić. Przełożenia wystarczają do jazdy szosowej i na lekki teren bez stromych podjazdów. Wolelibyśmy szerszą kierownicę – 420 mm w gravelu w tym rozmiarze jest w porządku, ale 440 mm zapewniłoby lepszą kontrolę. Przedni widelec pomieściłby nawet oponę 47C, ale do tyłu lepiej nie ryzykować rozmiarów powyżej 40C.

Sztywności

 

Przy porównaniu sztywności z innymi modelami trzeba wziąć pod uwagę większy rozmiar testowanego roweru i kompromisy cenowe. Spego EX ma nietypowy, aluminiowy widelec, a konkurenci oferują karbonowe. Podczas jazdy sterowanie jest wystarczająco dobre, koła zaś są na tyle sztywne, że nie przyciągają uwagi.

Wykresy powstały na podstawie danych uzyskanych w laboratorium bikeBoard. W pomiarze precyzji sterowania im mniejsza wartość kąta skręcenia wyrażona w stopniach, tym większa sztywność układu kierowania/precyzja sterowania. W badaniu efektywności napędzania im wyżej na wykresie przebiega krzywa, tym lepiej, gdyż oznacza wyższą sztywność ramy, czyli efektywniejsze napędzanie. Dane sztywności ramy testowanego roweru porównujemy do dwóch wybranych rowerów podobnej klasy wymienionych w opisie wykresów. Sztywność kół oraz masy porównujemy do uśrednionych danych rowerów odpowiadających klasą testowanemu. Różnice wyrażamy w procentach, im większe są zielone słupki, tym lżejszy/sztywniejszy jest testowany rower lub koła. Więcej o tym jak testujemy znajdziecie na www.testy.bikeboard.pl/artykuly,szukaj,jak-testujemy

Masy

 

Masa Spego EX jest zbliżona do innych rowerów poniżej 3000 złotych. Słabszą stroną są koła, a konkretnie gumy. Nieźle trzymają...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy