Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

11 maja 2019

NR 29 (Kwiecień 2019)

Scrapper Spego EX

0 247

Przygoda nie musi być droga.

 

Wrażenia z jazdy

Jazda nie musi być ani najszybsza, ani ekstremalna. Ważne, żeby wyrywała z codzienności i zostawała w pamięci. Do tego celu Scrapper Spego EX nadaje się idealnie. Spore, uterenowione opony 37C i baranek lekko rozszerzający się ku dołowi od razu identyfikują rower jako szutrówkę. Spego EX radzi sobie na większości utwardzonych terenów. Asfalt pokonuje cicho i skutecznie, mniej więcej jedną dziesiątą wolniej od rasowej szosówki na płaskim, jeśli już koniecznie trzeba porównać. Na podjazdach należy szukać bardziej widoków, niż KOM-ów. W wirażach jest stabilny. Na luźnym szutrze prowadzi się przewidywalnie. Po drogach polnych i w błocie przejedzie wszędzie, byle bez przesady z podjazdami. Mała gęstość przełożeń ośmiorzędowej kasety trekkingowej o sporej rozpiętości 11–32 przypomni bardziej wyjeżdżonym próbującym szybkiej jazdy, że to bezpretensjonalny rower przygodowy, a nie wyczynowy. Istotna jest możliwość zamontowania bagażników i błotników – rozwiązanie na przygodę wielodniową i jazdę przez przynajmniej trzy pory roku.

Osprzęt

Rama: aluminium | Przedni widelec: aluminium | Piasty / Obręcze: GL-B43F i GL-B43R / aluminiowe | Opony: WTB Riddler 700x38C (500 g, dętka 220 g) | Korby: Shimano FC-RS200 46-34 z. (170 mm) | Łożyska suportu: pakiet na kwadrat | Kaseta: Shimano CS-HG41-8 (11-32) 8-rz. | Łańcuch: KMC Z8 | Przerzutka przód: Shimano Claris FD-R2000 | Przerzutka tył: Shimano Claris RD-R2000 | Manetki: Shimano Claris ST-R2000 | Hamulce: Tektro MD-M300, tarcze Tektro 8G 160 mm | Kierownica: aluminiowa, 420/490 mm*, zasięg 130 mm, głębokość 142 mm | Wspornik kierownicy: aluminiowy, 80 mm | Łożyska sterów: FP-H816 1i1/8” | Wspornik siodełka: Zoom SP-218, 27,2x350 mm | Siodełko: Scrapper (Velo)

Takie rzeczy w takiej cenie? Jednorodny napęd Shimano Claris różni się od droższych grup liczbą przełożeń, ale kultura zmian jest równie dobra, co np. w 105. Hamulce Tektro pokazują, że do cichego, dobrze modulowanego i mocnego hamowania nie potrzeba koniecznie hydrauliki. Korba osadzona na ekonomicznej kwadratowej osi przypomina, że gdzieś trzeba było zaoszczędzić. Przełożenia wystarczają do jazdy szosowej i na lekki teren bez stromych podjazdów. Wolelibyśmy szerszą kierownicę – 420 mm w gravelu w tym rozmiarze jest w porządku, ale 440 mm zapewniłoby lepszą kontrolę. Przedni widelec pomieściłby nawet oponę 47C, ale do tyłu lepiej nie ryzykować rozmiarów powyżej 40C.

Sztywności

 

Przy porównaniu sztywności z innymi modelami trzeba wziąć pod uwagę większy rozmiar testowanego roweru i kompromisy cenowe. Spego EX ma nietypowy, aluminiowy widelec, a konkurenci oferują karbonowe. Podczas jazdy sterowanie jest wystarczająco dobre, koła zaś są na tyle sztywne, że nie przyciągają uwagi.

Wykresy powstały na podstawie danych uzyskanych w laboratorium bikeBoard. W pomiarze precyzji sterowania im mniejsza wartość kąta skręcenia wyrażona w stopniach, tym większa sztywność układu kierowania/precyzja sterowania. W badaniu efektywności napędzania im wyżej na wykresie przebiega krzywa, tym lepiej, gdyż oznacza wyższą sztywność ramy, czyli efektywniejsze napędzanie. Dane...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy