Dołącz do czytelników
Brak wyników

Stery - to trzeba wiedzieć

Artykuł | 26 czerwca 2019 |
115

 

A-Head czy gwintowane?

W rowerach stosowane są dwa systemy, dzięki którym możliwe jest skręcanie przedniego koła: A-Head i nakręcane na gwint. Jeśli rura sterowa widelca na całej długości jest gładka wymaga sterów A-Head i takiegoż mostka. Widelec z rurą gwintowaną przeznaczony jest do sterów skręcanych i mostka mocowanego na tzw. „duszę” (element rozporowy wsadzany do rury sterowej). Wszelkie modyfikacje tych systemów są niebezpieczne dla roweru i kolarza.

Średnice główki ramy

Rama do sterów jednocalowych ma główkę o średnicy wewnętrznej wynoszącej 30.2 mm (+/- 0.2 mm); do sterów 1 i 1/8” - 34.0 mm (+/- 0.2 mm). W rowerach do „ciężkich” dyscyplin coraz popularniejszy staje się standard 1.5” o powiększonej średnicy łożysk, gdzie główka ramy ma średnicę 49.6 mm a rura sterowa 38.1 mm. Najnowszym pomysłem jest łączenie w jednym rowerze łożysk o dwóch rozmiarach: 1 i 1/8” u góry i 1,5” u dołu. My za standardowe przyjęliśmy stery 1 i 1/8” i tylko inne dostępne rozmiary oznaczamy ikonami.

Zintegrowane i półzintegrowane

Niektóre główki ramy przystosowane są do tzw. sterów zintegrowanych, czyli takich, które pozbawione są misek wciśniętych w ramę. W tym rozwiązaniu łożyska maszynowe są osadzone bezpośrednio w główce ramy. Stery półzintegrowane (tzw. wewnętrzne) mają pomocnicze miski płytko osadzone w środku główki ramy.

Wysokość kołnierzy szalek

W przypadku szalek sterowych im więcej ich kołnierza wpuszczone jest w ramę tym lepiej. Takie stery są trwalsze i bardziej odporne, ale cięższe.

Wysokość zestawu sterowego

W zależności od konstrukcji i zastosowanych łożysk zestawy sterów różnią się wysokością. Ma to niewielki wpływ na sposób prowadzenia roweru, bo tylko nieznacznie zmienia jego ukątowanie. Natomiast przy wymianie sterów zmierz długość rury sterowej widelca i sprawdź czy nowe stery nie ok...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy