Szosowe opony bezdętkowe

Ekwipunek Otwarty dostęp

Po co opony bezdętkowe na szosie?

Najkrótsza odpowiedź to: wyższa odporność na przebicia, eliminacja zagrożenia przyszczypnięciem dętki, wyższy komfort jazdy dzięki niższemu ciśnieniu i mniejsze opory toczenia ogumienia, w którym nie dochodzi do tarcia pomiędzy oponą a dętką. 
Bez względu na rodzaj ogumienia, czy to w szytkach, oponach klasycznych czy bezdętkowych odporność na przebicia gwarantuje osnowa utrudniająca penetrację ostrych obiektów do środka opony. Przewagą Road Tubeless jest absolutna eliminacja ryzyka przyszczypnięcia wewnętrznej dętki, co następuje w wyniku dobicia do przeszkody krawędzią obręczy. Ponadto, w systemie bezdętkowym stosuje się wlew z mleczka lateksowego, które w razie przebicia w trakcie jazdy samowulkanizuje drobne przecięcia na zasadzie podobnej do krzepliwości krwi. Nie zawsze, ale większość przebić pozostaje przez jadącego niezauważona. Kolejną zaletą w razie przebicia, które się samo nie wulkanizuje, jest to, że defekt można naprawić zwykłą dętką albo pianką uszczelniającą, która przy naprawie szytki sprawdza się gorzej. Odklejanie szytki w trasie i jej przewożenie w kieszonce nie jest praktykowane z oczywistych względów. Proces uszczelniania w oponie bezdętkowej powoduje wypływanie mleczka – przy ciśnieniach szosowych to może być gejzer jak przy przebiciu puszki piwa czy coli. Lateks nie jest toksyczny i można go zmyć, ale może się dostać rowerowi i kolarzowi. Ponadto płyn z czasem wysycha w zależności od warunków przechowywania kół. Z tego powodu system nie straci szczelności, ale w razie przebicia nie zadziała. Zaleca się jego sprawdzanie co 2–6 miesięcy.
Road Tubeless umożliwia stosowanie niższych ciśnień bez zagrożenia dobiciem. Na gładkiej szosie wysokie ciśnienie w ogumieniu – np. 8,3 bara daje niższe opory toczenia, ale skutkuje również niskim komfortem i gorszą przyczepnością. W dobrych oponach obniżenie ciśnienia do np. 6,2 bara powoduje utratę raptem 5 W na parze, a jest mocno odczuwalne jako poprawa komfortu i przyczepności. Ponieważ brak dętek eliminuje ryzyko przyszczypania, a boki opon Road Tubeless są nieco sztywniejsze, specjaliści nieformalnie zalecają ok. 1/3 bara mniej niż z dętkami. Mavic zaleca nawet 2/3 bara mniej.

Czy można przerobić starsze szosowe koła na bezdętkowe?

W MTB każdą w miarę współczesną obręcz ze średniej i wyższe...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy