Szosówka czy gravel - który rower lepiej odpowiada Twoim celom treningowym?

Materiały partnera

Dla doświadczonego kolarza, który ma już za sobą niejeden sezon, wybór roweru to znacznie więcej, niż estetyka. To przede wszystkim subiektywne spojrzenie na możliwość realizacji założeń treningowych. Osoby poszukujące jednośladu do szybkiej, dynamicznej jazdy, mogą wahać się między rowerem szosowym i szutrowym. Rower szosowy czy gravel - który z nich wybrać i dlaczego?

Co wyróżnia szosę endurance?

Rowery szosowe to synonim szybkiej jazdy. Na asfalcie wyprzedzają praktycznie wszystkie inne typy jednośladów, dzięki sportowej geometrii, lekkiej konstrukcji oraz wąskim, szosowym oponom o gładkim bieżniku. Szosy mają też mocniejsze i szybsze przełożenia w napędzie.

Szosówki wyróżnia przede wszystkim lekka konstrukcja ramy. Do ich produkcji wykorzystuje się stopy aluminium albo włókno węglowe. W modelach aero popularnym zabiegiem jest tutaj różnego rodzaju cieniowanie ramy w celu uzyskania maksymalnie aerodynamicznej konstrukcji. W przeciwieństwie do rowerów czasowych, triathlonowych, aero i wspinaczkowych/racingowych szosa endurance pozwala na jazdę w bardziej zrelaksowanej pozycji. Wybierając z myślą o pokonywaniu długich tras, będziesz mógł zapomnieć o bólu pleców i karku. Z kolei rowery czasowe są nastawione na maksymalnie agresywną jazdę na krótszych odcinkach. Zarówno męski rower szosowy, jak i damski ma praktycznie taką samą konstrukcję.

Aerodynamiczna budowa jest uzupełniona o wąskie opony szosowe. Klasyczne szosówki mają dosyć mocno ograniczony prześwit i stosuje się w nich opony do 28 mm (choć dziś zauważalny jest trend montowania nawet opon 30c). Jeśli zdarza Ci się jeździć w lekkim terenie i szukasz all-roundera, możesz postawić na nieco szersze opony, np. 30-32 mm. Warto mieć wtedy dwa komplety kół, które zmieniasz w zależności od rodzaju treningu i docelowej trasy.

W modelach szosowych stosuje się też najlżejsze i najbardziej zaawansowane wersje napędów Shimano i SRAM, jak Shimano Dura Ace i Ultegra. Wszystko po to, aby jeszcze bardziej obniżyć masę jednośladu.

Czym charakteryzuje się rower gravel?

Jeśli nie chcesz stawiać w garażu lub piwnicy kolejnego roweru, ale zależy Ci na jednośladzie uniwersalnym, rower typu gravel może okazać się lepszym wyborem. To hybryda będąca połączeniem crossa i szosy. Wyposażony w szerokie opony (najpopularniejszy jest przedział: 35-45 mm) poradzi sobie w zróżnicowanym terenie. Pojedziesz sprawnie nie tylko po asfalcie, ale też szutrze, leśnej ścieżce i polnej drodze. Ogumienie do gravela zapewnia dobrą przyczepność, ale jednocześnie generuje większe opory toczenia, niż gładki bieżnik opony szosowej. W zależności od potrzeb bieżnik można łatwo zmienić na mniej lub bardziej agresywny.

Geometria gravela pozwala na wygodną jazdę, a kierownica typu baranek pozwala na dolny chwyt i przyjęcie sportowej pozycji. Ramy w gravelach najczęściej wykonuje się z aluminium, choć w droższych modelach znajdziesz włókno węglowe. Podobnie jak w przypadku szosówek nie stosuje się tutaj amortyzacji (poza nielicznymi wyjątkami o niewielkim skoku). Rowerzyści docenią jednak karbonowe widelce oraz sztyce z włókna węglowego, które tłumią drgania. Producenci stosują także autorskie rozwiązania (np. IsoSpeed w rowerach Trek).

Gravele zwykle wyposażone są w specjalnie zaprojektowane do nich grupy napędowe. Przykładem takiego mechanizmu jest Shimano GRX RX-400/600/800. Osprzęt jest wytrzymały i odporny na działanie warunków atmosferycznych, choć nie będzie działał równie płynnie, co napędy szosowe. Są też od nich cięższe. W wysokiej jakości szutrówkach stosuje się też napędy elektroniczne SRAM i Shimano. W większości graveli stosuje się jeden blat, z kolei szosówki często wykorzystują dwie przerzutki.

Charakterystyczną cechą graveli jest duża liczba punktów montażowych (w modelach pod projektowanych pod bikepacking). O ile do roweru szosowego przymocujesz niewiele więcej, niż koszyki na bidony (modele endurance często mają też zintegrowane mocowania bagażnika i błotników), gravele łatwo wyposażyć nawet na kilkudniową wyprawę. Do większości modeli zamocujesz sakwy i torby i wiele innych akcesoriów.

Szosa czy gravel - który typ roweru wybrać?

Wybór między rowerem szosowym a gravelem wymaga udzielenia sobie odpowiedzi na pytanie o charakter i cel jazdy na rowerze. Gravelem można bardzo dynamicznie jeździć w terenie, ale prawdziwą prędkość poczujesz na szosie, która jest jednak mniej uniwersalna.

Jeśli planujesz udział w zawodach kolarskich na płaskich odcinkach albo często jeździsz na asfalcie na długim dystansie, lepszym wyborem będzie dla Ciebie rower szosowy. Wąskie opony minimalizują opory toczenia, a lekka i aerodynamiczna rama oraz nowoczesny napęd pozwalają z dużą prędkością pokonywać nie tylko płaskie odcinki, ale także podjazdy. Jeśli szukasz świetnej szosówki, koniecznie zobacz linie produktów Trek - Madone i Domane.

Gdy pociąga Cię turystyka rowerowa, a wyścigi postrzegasz poprzez pryzmat ultramaratonów rowerowych, dobrym pomysłem będzie gravel. Cięższy i bardziej masywny od roweru szosowego świetnie poradzi sobie w lesie, ale na asfalcie nie zostanie z tyłu, jak typowy MTB. Ze względu na możliwość montażu wielu akcesoriów, gravele sprawdzają się lepiej do długich wypraw, ponieważ wiesz, że niezbędne elementy wyposażenia zabierzesz ze sobą. Klasycznym przykładem gravela jest Trek Checkpoint.

Gdzie kupić rower, który zapewni komfort i wygodę?

Różnica między szosą endurance a gravelem nie zawsze będzie oczywista. Sprawdź ofertę sklepu Sprint-rowery.pl, gdzie kupisz zarówno jeden, jak i drugi typ jednośladu. Skorzystaj z profesjonalnego doradztwa i wybierz model dla siebie. W Sprint-rowery.pl znajdziesz rowery dla kolarzy na każdym poziomie zaawansowania. Postaw na niskie ceny i błyskawiczną wysyłkę!

Przypisy