Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady

30 kwietnia 2019

NR 26 (Listopad 2018)

Trening? Po pierwsze – dieta!

0 151

Osoby, które intensywnie trenują, powinny zwrócić szczególną uwagę na codzienną dietę. Dopasowanie składników odżywczych do potrzeb organizmu to podstawa zdrowej, szczupłej sylwetki i dobrych osiągnięć.

Uprawiając sport, tracimy duże ilości wody, elektrolitów i składników mineralnych. Organizm należy odpowiednio nawadniać i odżywiać, aby zapewnić jego regenerację, poprawić wydolność oraz siłę mięśni. Kolarstwo to przykład sportu, w którym wymagane jest znoszenie długotrwałego wysiłku, a co za tym idzie – odpowiednie przygotowanie organizmu do niego. Podczas jazdy zawodnik w pierwszej kolejności pobiera energię ze zmagazynowanego w mięśniach glikogenu, a później z innych jego źródeł – tłuszczów i białek, dlatego tak ważna jest odpowiednia dieta.

Jakub Zamroźniak: Zazwyczaj w okresie startowym jem podobnie. Urozmaicam posiłki, wymieniając poszczególne składniki. W domu czy podczas wyjazdów wszystko przygotowuję sam. W trasę nieraz zabieram przygotowane wcześniej posiłki. Dzień rozpoczynam śniadaniem, a zaraz po nim idę na trening, dlatego nie znajduję już czasu na drugie śniadanie. Czasem w ramach podwieczorka zjem jakiś owoc. Dzień startowy pod względem diety wygląda zupełnie inaczej. Niezmiennie od kilku lat jem 100 g ryżu z dżemem, jogurtem naturalnym, bananem i odrobiną cynamonu do smaku. Takie danie spożywam na trzy godziny przed wyścigiem. Pomijając wyjątki, zazwyczaj mój jadłospis wygląda następująco:

  • Śniadanie: Owsianka na mleku z dodatkiem otrąb, siemienia lnianego, orzechów i owoców (banan/jagody/truskawki) + kawa
  • Obiad: Makaron/ryż/kasza z przetartymi pomidorami, rukolą, parmezanem, oliwą z oliwek + grillowana pierś z kurczaka/indyka
  • Kolacja: Sałatka (sałata lodowa, pomidory, papryka, ogórek, awokado, kukurydza, ser mozzarella, oliwki, oliwa z oliwek) z mięsem, na przykład stekiem wołowym.

Staram się unikać obfitej kolacji, która mogłaby powodować problemy ze snem.

Katarzyna Wójs: Wszystkie osoby aktywne fizycznie, szczególnie sportowcy, muszą przykładać największą wagę do jakości produktów żywieniowych. W ich diecie kładziemy nacisk na dostępność biologiczną produktu w określonej porcji. Bardzo ważną rolę odgrywa również cykl treningowy, w którym aktualnie znajduje się zawodnik, i do niego staramy się dostosować żywienie.

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy