Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

16 czerwca 2020

NR 40 (Czerwiec 2020)

Wyciśnij maksa z tjublesa

27

Mleko, taśma i zaworek to nie wszystko
 

Po raz pierwszy zamleczyłem oponę preparatem Eclipse gdzieś pod koniec XX w. I było to na tyle traumatyczne wspomnienie, że przez kilka lat wracałem do bezdętkowości. Przeszedłem wszystkie etapy fascynacji tą technologią - od nawiedzeńca, przez całkowite odrzucenie, po delikatne zainteresowanie i w końcu całkowitą negację dętki jako takiej. W poniższym materiale prezentuję rozwiązania, które pozwalają wydobyć maksimum z systemu bezdętkowego. Bo choć rzeczywiście są zamienniki do poniższych propozycji, to wymagają większej wprawy, są bardziej skomplikowane w użyciu, albo zwyczajnie czynią świat brzydszym. 

Taśma elastyczna Caffelatex Tubeless Strip
Cena: 119–160 zł (zależnie od rozmiaru, z zaworami)

Zamiennik: zwykła taśma klejąca tubeless

Jeśli boisz się przyklejać taśmę samoprzylepną albo Ci to nie wychodzi (np. zostają pęcherzyki powietrza) i system nie ma szczelności, posłuż się taśmą lateksową. Choć naciągnięcie jej na obręcz nie jest banalne, to jeśli podołasz, efekt będzie jednoznaczny i w pełni odwracalny. Bezbarwna i odporna na uszkodzenia opaska jest lżejsza niż butylowe, choć trzeba powiedzieć, że jest cięższa (29” L, 2 szt. z zaworami: 126 g) niż odpowiednia taśma samoprzylepna. Opaski są wielokrotnego użytku. Produkowana dla trzech średnic kół i trzech szerokości obręczy. S – dla obręczy o szerokości zewnętrznej od 20 do 24 mm, M – od 25 do 29 mm i L – od 30 do 34 mm.
 


Giant Easy Fit
Cena: 39,90 zł

Zamiennik: płyn do mycia naczyń, ew. mleczko lateksowe

Tire bead lubricant, czyli preparat zapewniający poślizg opony na rancie obręczy, genialnie przyśpiesza zakładanie opony. Jednak clou jest aplikator, dzięki któremu poślizgowy preparat łatwo rozprowadzić po rancie opony, a nie zalewać nim wszystko dookoła. Mała gąbeczka nasącza się płynem poprzez docisk zaworka butelki, smarujesz rant i... hopla.
 


 

Giant Tubeless Refill and Check Kit
Cena: 29,90 zł

Zamiennik: strzykawka cewnikowa Żaneta z portalu aukcyjnego

W zestawie dwa (jakby jeden się zatkał) elastyczne wężyki zamykane zaworkiem, każdy z nich zakończony jest sztywną cienką rurką, którą , jak widać z lewej można łatwo włożyć w rurkę zaworu. Duża strzykawka (70 ml) z wygodnymi uchwytami, co przydaje się w pracy z płynem gęściejszym niż mocz czy roztwór penicyliny, zwłaszcza że służy do odsysania. Po co? Żeby sprawdzać ilość uszczelniacza przed jazdą. Tajwańczycy uważają, że z zamleczonych kół 700x28C powinno dać się wyssać ich przyrządem co najmniej 10 ml. 
W przypadku szerszych powyżej 20 ml i to oznacza, że płynu jest tyle ile potrzeba dla bezpiecznej jazdy. Przy okazji zalecają też kontrolę koloru uszczelniacza. Biały lub kremowy oznacza „GO”, ale przeźroczysty oznacza, że stracił właściwości i należy go wymienić. W razie potrzeby dostrzykujesz. Giant podaje, żeby do suchych opon, węższych niż 28C, wlać 30 ml, do szerszych 60 ml. Stan’s zaleca, żeby do 29” opony XC wlewać od 89 do 118 ml ich mleczka. Trezado do opony 29x2,2” poleca wlać ok. 80 ml i dolewać co dwa miesiące po 30% pierwszej objętości. Inne źródła przyjmują dla opon MTB 60 – 80 ml powinno wystarczyć. 
Najbardziej precyzyjna jest Efetto Mariposa, która przygotowała specjalną tabelę – łatwo ją wyguglać. No a co z trwałością? Jak podaje – Schwalbe ich Doc Blue uszczelnia oponę na dystansie ok. 2000 km przez 2–7 miesięcy. Inni producenci zalecają wymianę co najmniej raz na pół roku. Przy wymianie warto pozbyć się co większych glutów, żeby koło lepiej się wyważyło. Małymi strzępami i skrzepami nie ma się co przejmować, bo gdy pływają w zawiesinie, ułatwiają uszczelnianie większych dziur. 
 


Klucz do wykręcania rdzenia zaworu
Cena: 39,90 zł

Zamiennik: kombinerki

Aluminiowe narzędzie Trezado do wykręcania wkładów zaworów sprzedawane jest w zestawie z dwiema łyżkami do opon. Narzędzie dobrze leży w palcach i pozwala bez haratania wykręcić zawór z jego rurki. Przy mleczeniu to niezbędne. Wlewanie mleka przez rant opony i późniejsze wrzucanie rantów zawsze kończy się wyciekami i zwyczajnie uwłacza. Ja uważam, że najpierw trzeba osadzić oponę na sucho, potem wykręcić zawór i wstrzyknąć mleko. Łyżki z prezentowanego zestawu są w gratisie, ich sztywność wynika z konstrukcji, ale sam materiał ma dobraną elastyczność, żeby łatwiej wyciągać rant opony.
 


Mleko
Zamiennik: trawa lub mleko niepasteryzowane – ma się zsiąść w środku, ale nie pytaj, co robić potem z tym smrodem.

Każdy producent stosuje swoją magiczną formułę, za którą dałby się powiesić. Płyny pasują do opon różnych producentów (s...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy