ABS by Bosch

Ekwipunek

Pierwszy system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania wprowadzono w wyprzedzającym swoje czasy (1966 r.) czteronapędowym samochodzie Jensen FF. Potem zrobili to jeszcze Lincoln, Cadillac i Chrysler. Ale Antiblockiersystem Bosch pojawił się w 1978 r. w S klasach, a dekadę później w motocyklach BMW. Odtąd zaczęło się demokratyzować i doskonalić. Od 2004 r. w UE nie dopuszcza się sprzedaży samochodów bez ABS-u. Pierwszą generację ABS-u do rowerów ze wspomaganiem Bosch przedstawił w 2018 r.

W czterokołowcach decyduje o długości drogi hamowania, w dwukołowych pojazdach system przeciwdziałający blokadzie jest jeszcze bardziej pożądany, ponieważ boczny uślizg przedniego koła pod wpływem blokady koła w jednośladzie w większości przypadków prowadzi do upadku na bok. Bosch podaje, że ryzyko upadku wskutek blokady przedniego koła jest siedmiokrotnie większe niż w przypadku koła tylnego. Jednocześnie twierdzą, że stosując ABS, można by uniknąć około 29% wszystkich rowerowych wypadków.

System


Druga generacja systemu ABS, którą testowaliśmy, składa się z kilku elementów, pierwszym są hamulce Magura MT5 z czterotłoczkowymi...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy