Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

19 listopada 2019

NR 36 (Listopad 2019)

Błotniki

0 40

Istnieją dwie grupy kolarzy: tacy, którzy pięknej linii swojego roweru nie chcą kalać montażem utensyliów chroniących przed nasiąkaniem wodą i wolą zainwestować w porządny ubiór, aby nie moknąć, oraz tacy, dla których suchość i komfort są ważniejsze niż estetyka jednośladu.

Zarówno jedni, jak i drudzy mają rację. Zapewne nikt nie prowadzi tego typu sondaży, ale głosy dzieliłyby się prawdopodobnie po połowie. Sam należę do tej pierwszej grupy i dotychczas raczej patrzyłem na rower z błotnikami z uśmieszkiem politowania. Świat jednak idzie cały czas do przodu, branża rowerowa również, i rzadko kiedy można powiedzieć o błotniku „majstersztyk”, ale nawet tutaj pojawiają się rozwiązania, które u ignorantów błotnikowego świata wywołują zaciekawienie. Gdy przydzielony został mi przez naczelnego temat „błotniki”, miałem nadzieję, że szybko spadnie on na sam dół listy artykułów i świat o nim zapomni. Jak widać, nie zapomniał. Tegoroczne targi rowerowe, których podłogi przeszlifowałem wszerz i wzdłuż, zaskoczyły mnie mnogością i pomysłowością rozwiązań. Poniżej przedstawiam 14 najciekawszych, naszym zdaniem, produktów, które pozwolą dojechać sucho do celu, i to bez drastycznego obniżenia walorów estetycznych roweru. 

Ass Savers Fendor Bendor Big Detour – tylny błotnik przeznaczony dla gravelistów i bikepackerów. Montowany na rurze podsiodłowej za pomocą rzepu. W punkcie styku z ramą zamocowana jest gumka stabilizująca błotnik. Do prawidłowego działania potrzebna jest poprzeczka w tylnych widełkach, na której opiera się błotniczek. Masa: 61 g, cena: 66,90 zł.
 


Ass Savers Speed Mullet – minimalistyczny błotnik przystosowany do montażu na dolnej rurze przedniego trójkąta. Specjalnie wyprofilowana podstawa błotnika jest zgodna z zewnętrznym prowadzeniem przewodów. Producent chwali się, że pasuje do niemal każdej ramy. Montaż za pomocą pasków Velcro. Wspiera opony o szerokościach 23–42 mm. Chroni głównie stopy rowerzysty oraz zapobiega rozchlapywaniu błota na twarz użytkownika. Masa: 30 g, cena: 59 zł. 
 


Crud Roadracer Mk3 – przeznaczony do rowerów wyposażonych w koła 700c, Crud mocowany jest do ramy za pomocą samoprzylepnych rzepów. Obsługuje wszystkie typy hamulców i opony do 38 mm. Masa: 260 g, cena: 34,99 funta szterlinga.
 


Bontrager NCS – zestaw błotników przeznaczony do rowerów szosowych, trekkingowych i hybrydowych wyposażonych w koła 28”. Błotniki wykonane z poliwęglanu, z nierdzewnymi elementami montażowymi w postaci prętów. Tylny błotnik ma mocowanie Blendr, umożliwiające montaż lampki Bontrager Flare. Dostępny w trzech rozmiarach w zależności od szerokości opon: 18–25 mm, 28–35 mm i 35–45 mm oraz w dwóch kolorach: czarnym i żółtym. Cena: 229 zł. 
 


Polisport S-Mud – minimalistyczny błotnik tylny mocowany na zatrzaski do prętów siodełka. Dzięki temu instalacja zajmuje kilka (sic!) sekund. Zgodny z prętami o średnicy 7 mm. Dzięki zawiasowi można regulować kąt pochylenia. Dostępny w krótkiej i długiej wersji. Masa: 54/74 g.
 


Genetic Carbon Stay Micro Fender – propozycja dla minimalistów i maniaków liczenia każdego grama. Pręt mocujący wykonany z włókna węglowego, sam błotnik z poliwęglanu. Zaprojektowany jako błotnik do stosowania z tyłu, w niektórych wypadkach może być również używany z przodu. Obsługuje opony do 25 mm szerokości. Masa: 72 g, cena: 49,99 funta szterlinga.
 


Polisport Expander – błotnik, w którym tylna część jest rozsuwana, dzięki czemu można go stosować z kołami w rozmiarze 26–29”, a także zwiększyć stopień ochrony. Przedni błotnik jest zgodny z rowerami wyposażonymi w hamulce tarczowe i V-brake. Tylny błotnik oferuje trzy warianty montażu, dzięki czemu pasuje do szerokiego zakresu ram. Dostępny również w wersji dziecięcej – Expander Kids. Masa: 250 g.
 


SKS Monkey Fender – Monkey Link to cała rodzina produktów wykorzystujących magnetyczne mocowania produkcji SKS. Monkey Fender przeznaczony jest do każdego rodzaju rowerów z kołami o rozmiarach: 26”, 27,5”, 28” i 29”. Przedni i tylny błotnik mają regulację położenia, dzięki której można je dopasować do ramy i rowerów z pełnym zawieszeniem. Zgodny z oponami do 3” szerokości. Mocowanie odbywa się przez magnetyczne złączki do uprzednio przykręconych adapterów. Tylny błotnik ma zintegrowaną lampkę. W wersji Recharge może być ona ładowana z baterii e-bike’a właśnie przez Monkey Link. SKS udziela pięcioletniej gwarancji na te błotniki. Masa: 490 g.
 


Po...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy