Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

14 czerwca 2021

NR 50 (Czerwiec 2021)

Bontrager AW3 Hard-Case Lite

0 97

Cena: 179 zł
Masa: 266 g – 25C, 319 g – 28C, 337 g – 32C
Trek Bikes, www.trekbikes.com

Odświeżone, zimowo-wiosenne, przeznaczone do użycia z dętkami, szosowe opony AW3 z ochroną antyprzebiciową Hard-Case Lite stworzono do dłuższych jazd treningowych w złych warunkach. Przetestowaliśmy trzy rozmiary, ale oprócz 25c, 28c i 32c, nowe gumy są jeszcze dostępne w szutrowej szerokości 38c. Poza testowaną przez nas odmianą z lekkim ochronnym paskiem na środku opony, dostępne są też wersje Hard-Case z pełną nylonowo-aramidową ochroną od stopki do stopki oraz w opcji z odblaskowymi bokami. Trzy węższe rozmiary AW3 są dostępne w wersji bezdętkowej. Wszystkie mają oczywiście miękkie stopki, czyli są zwijane. Ścieralna część bieżnika w typowych gumach wyścigowych ma grubość 1,8–2,8 mm. AW3 są bardziej mięsiste, z bieżnikiem o grubości 3,3–3,4 mm, wykonanym z trwałej mieszanki TR-Endure z lekką rzeźbą po bokach, mającą poprawiać przyczepność w mokrych zakrętach. Nastawiony na trwałość gruby, jak na opony szosowe, oplot ma 60 TPI. Nasza waga wskazała masy o kilka procent wyższe niż deklarowane. Odpowiednio: 25c – 266 g, 28c – 319 g i 32c – 337 g.
Dwudziestki piątki i dwudziestki ósemki można założyć na większość nieco starszych i współczesnych obręczy szosowych o wewnętrznych szerokościach od 15 do 21 mm. Dwudziestki ósemki i trzydziestki dwójki pasują też na szersze obręcze, np. 25 mm, z którymi je testowaliśmy. Nie polecamy 32c i 28c na obręcze węższe niż 17 mm z powodu niestabilnego profilu na wąskim podparciu. W zależności od kombinacji gumy przybierają na kołach różne kształty i mogą się rozdymać na większą niż nominalna szerokość. Zmierzone wartości zawarliśmy w tabeli.
 

POLECAMY

Nominalny
rozmiar opony
Obręcz 19c Obręcz 25c
  Szerokość
(mm)
Wysokość
(mm)
Szerokość
(mm)
Wysokość
(mm)
25c 26 24 - -
28c 29 27 30 26
32c 32 30 35 30


Podczas testów nie złapaliśmy ani jednej gumy – może to szczęście, a może wynik skutecznej ochrony. Komfort był porównywalny z innymi dętkowymi oponami z górnej półki w analogicznych rozmiarach i nie odczuliśmy negatywnych skutków zastosowanej trwałej mieszanki ani warstw ochronnych. Mimo to wolelibyśmy nieco bardziej komfortową wersję bezdętkową. Przyczepność gumy o durometrze 60a w skali Shore’a spełniła nasze oczekiwania. Z lektury raportów holenderskiego niezależnego laboratorium bicyclerollingresistance.com wiemy, że grubsze gumy z ochroną muszą mieć większe opory, ale to niewyczuwalne w jeździe. Większą różnicę robi dobranie odpowiedniego ciśnienia. Zauważyliśmy za to istotne różnice w prowadzeniu – większe opony spowalniają reakcję roweru i uspokajają prowadzenie zupełnie jak spłaszczenie kąta główki lub wydłużenie ciągu widelca. Opony 32c mają na tyle większą średnicę niż typowe dwudziestki piątki, że zauważalnie przesuwają się przełożenia. Późniejsza przesiadka na węższe i niższe „letnie” gumy powoduje, że łatwiej jest j...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy