Cena, masa i sztywność
Wymienione cechy zostały ustalone i przebadane przez redakcję „bikeBoard”. Ostatnie dwie uzyskaliśmy w naszym laboratorium. Buty zostały zważone bez bloków jako para. Przy parametrze masy podajemy rozmiar, w jakim została ona osiągnięta. Im lżejszy but, tym mniejszy ciężar trzeba unosić w cyklu pedałowania. Pomnożony przez miliony cykli, przekłada się na mniejszą pracę wykonywaną przez kolarza. Sztywność podeszwy według naszej skali informuje o odporności buta na obciążenia powstające w wyniku nacisku na pedał. Im wyższa wartość, tym większa sztywność. Nasz pomiar realizujmy, mocując buty w miejscu montażu bloku, a na pięcie przykładając siłę skierowaną w dół. Odtwarzamy w ten sposób rozkład sił, jaki najczęściej powstaje w bucie w czasie pedałowania. Mierzymy powstałe odchylenie, a ponieważ siła, z jaką działamy, jest identyczna dla wszystkich pomiarów, możemy przeliczyć wynik na moment siły podawany w kN/m i porównać między sobą.
Trzy powyższe kategorie, określone przez redakcję, oddzielamy od danych prezentowanych przez producentów, żeby dać im wolną rękę w szermowaniu nazwami własnymi technologii i rozwiązań oraz użytych materiałów, które podajemy za informacjami o produkcie. Bardzo często powstają na wyraźne zlecenie marki i choć na pozór się nie różnią, to ich funkcjonalność bywa inna od bliźniaczych rozwiązań. Owszem, zdarza się również i tak, że marketingowy bełkot służy nobilitacji powszechnych w katalogu producentów rozwiązań.
Materiałoznawstwo szewskie
Korzystając z materiałów firm obuwniczych, wyjaśnijmy najpierw nazewnictwo szewskie. Zacznijmy od kopyta, które odwzorowuje stopę rowerzysty. Na nim obszywa...