Dołącz do czytelników
Brak wyników

Fuji Auric 27.5 LT 1.3

Artykuł | 28 kwietnia 2019 | NR 28
202

Wrażenia z jazdy

Pierwszego Aurica testowaliśmy w 2016 r. i ciepło go wspominamy. Sprawdzamy, czy „LT”, bardziej szalona wersja, zachowała właściwości prekursora.

W porównaniu z poprzednią wersją zmieniło się przede wszystkim zawieszenie, choć patent MLink z osią obrotu w środku wahacza pozostał na swoim miejscu. Podstawowy Auric dysponuje teraz 130 mm skoku tylnego koła, a więc wpadł w kategorię ścieżkowców, pałeczkę ostrej jazdy przejęła zaś teraz wersja LT, z zawieszeniem powiększonym do 160 mm. Spośród dwóch wersji wyposażenia do testu wybraliśmy tę tańszą – ma wszystko, co niezbędne, a 2500 zł zostaje w kieszeni. Linia ramy jest dość estetyczna, jednak przy bliższym kontakcie 16 kg bez pedałów rujnuje dobre pierwsze wrażenie.

Idzie jak czołg.

 

1. Damper z najwyższej półki: ma większość potrzebnych regulacji i trzy poziomy platformy. Zawieszenie nie buja przy pedałowaniu, dlatego blokada nie jest potrzebna.

2. Design tych hamulców nie jest porywający, choć należy wspomnieć o ergonomicznej klamce. Gripy są poprawne, dobrze utrzymują dłoń, nawet gdy są mokre.

3. Ten punkt obrotu pracuje w bardzo małym zakresie, jednak dobrze działa na unikatowość Aurica LT.

Podjeżdżanie utrudnione przez mało dynamiczne koła, bo zarówno pozycja, jak i praca tylnego zawieszenia nie budzą żadnych zastrzeżeń. Rower jest bardzo długi, na podjazdach można odnieść wrażenie, że siedzi się na 29”. To powoduje (masa trochę też), że rower jest przyklejony do podłoża, nawet na bardzo dużych stromiznach. Na zjazdach Auric LT jest stabilny. Reaguje jedynie na zdecydowane ruchy ciałem, co procentuje w trudnym terenie. W zakrętach trzeba skupić się na poprawnej technice, ponieważ mimo kół 27,5” długość roweru ogranicza manewrowość. Mimo to Auric LT nie zaskoczy w zakręcie, wszystkie potencjalne uślizgi są łatwe do opanowania.

Mięsiste zawieszenie firmowane przez Foxa pracuje całym skokiem, dbając o ciągłą przyczepność do podłoża. Przy szybszej jeździe na myśl przychodzą tokeny zwiększające progresję. Praca samego wahacza przypomina poprzednią wersję Aurica, za co projektantom należą się słowa uznania.

Geometria

 

W testowanym rozmiarze L reach jest wręcz absurdalnie długi. Widelec długości 170 mm sprawił, że kąt główki się nieco spłaszczył, co w połączeniu z długością roweru generuje spokojne usposobienie maszyny. Baza kół wpada w widełki charakterystyczne dla rowerów enduro na kołach 29”, podobnie ma się sprawa z długością tylnych widełek. Kierownica znajduje się dość nisko, co nadaje pozycji kolarza sportowego charakteru.

SZTYWNOŚCI

 

Do sztywności ramy nie można mieć zastrzeżeń – chociaż nie należy do czołówki klasy, trzyma przyzwoity poziom. Precyzja sterowania wynikająca ze sztywności układu sterowania jest wybitna. Jeżeli dodać do tego supersztywne przednie koło, to Auric może wszystko.

Wykresy powstały na podstawie danych uzyskanych w laboratorium bikeBoard. W pomiarze precyzji sterowania im mniejsza wartość kąta skręcenia wyrażona w stopniach, tym większa sztywność układu kierowania/precyzja sterowania. W badaniu efektywności napędzania im wyżej na wykresie przebiega krzywa, tym lepiej, gdyż oznacza wyższą sztywność ramy, czyli efektywniejsze napędzanie. Dane sztywności ramy testowanego roweru porównujemy do dwóch wybranych rowerów podobnej klasy wymienionych w opisie wykresów. Sztywność kół oraz masy porównujemy do uśrednionych danych rowerów odpowiadających klasą testowanemu. Różnice wyrażamy w procentach, im większe są zielone słupki, tym lżejszy/sztywniejszy jest testowany rower lub koła. Więcej o tym jak testujemy znajdziecie na www.testy.bikeboard.pl/artykuly,szukaj,jak-testujemy

OSPRZĘT

Rama: aluminium A6-SL | Przedni widelec: Fox 36 Rhythm Float 27.5 GRIP, aluminiowa stożkowa rura sterowa (2100 g) | Damper: Fox Float Performance DPX2 EVOL | Piasty / Obręcze: DT Swiss 370 / WTB ST i29...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy