Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

17 sierpnia 2021

NR 52 (Sierpień 2021)

Garmin Rally XC200stosowanie

0 52

Cena: 1199,99 euro
Masa: 441 g (para)
Garmin, www.garmin.com

W marcu 2021 roku Garmin przedstawił czwartą generację swojego miernika mocy w pedałach, który zastępuje model Vector 3. Po raz pierwszy użytkownicy mają wybór spośród trzech wersji przeznaczonych do różnych bloków – Rally RK kontynuuje wcześniejszą kompatybilność z szosowym standardem Look Keo, Rally RS daje możliwość użycia plastikowych bloków Shimano SPD-SL, a testowany przez nas Rally XC to model jest przeznaczony do metalowych bloków SPD i oficjalnie dopuszczony do jazdy w terenie. Wszystkie trzy modele mają te same osie, a dostępne jako akcesoria korpusy można przekładać samodzielnie. Wszystkie występują też w wersjach jednostronnych z mocomierzem w lewej osi i z pasywną osią w prawym pedale, oznaczonych „100” oraz dwustronnych z dwoma mierzącymi osiami – wersja „200”. Ponieważ Rally są mechanicznie kompatybilne z Vectorami 3, opcjonalne korpusy można również zastosować w starszych miernikach.
Rally XC jest przełomowy dla Garmina, ale nie jest pierwszym mocomierzem dla MTB. Od wielu lat dostępne są mierniki zintegrowane na korbach, np. Stages, 4iii lub w pająku np. Quarq, Power2max i inne. Nie jest to też pierwszy miernik w pedałach – o nieco ponad rok pobił ich SRM i, co wydaje się niewiarygodne, mimo typowo stratosferycznych cen niemieckich mierników szosowych, pedały X-Power mają w zasadzie tę samą cenę sugerowaną co Rally XC (różnica 30 euro). Co zatem wyróżnia produkt Garmina? Po pierwsze, łatwe przenoszenie między rowerami – wystarczy zwykłe wkręcenie bez specjalnych procedur kalibracyjnych. Ponadto możliwość samodzielnej wymiany korpusów w 10–15 min oraz długa żywotność baterii – do 120 godz. Podczas premiery dużo uwagi poświęcono wytłumaczeniu możliwego scenariusza, w którym szosowiec używa Rally RK lub RS w lecie, a na zimę zakłada korpusy XC do cyclocrossu, gravelowania lub treningów w bardziej odpornych butach SPD. Przekładki można robić wielokrotnie, ale podzespoły nie są zaprojektowane do cotygodniowych przemian – Garmin określa sugerowany cykl jako „sezonowy”.
 

POLECAMY


Rally XC są bardzo pancerne. Najlżejsza z trójki para pedałów RK waży 326 g, XC to aż 441 g. Dla porównania: para konkurencyjnych SRM X-Power waży 344 g, a XTRy bez pomiaru mocy – 310 g. Ewidentnie Garmin w pierwszym modelu, który może się spotkać z zarzutami, nie chciał ryzykować. W konstrukcji nowego mocomierza rozwiązano problemy, które trapiły Vectory 3 – w korpusie zastosowano metalowy gwint klapek baterii (we wszystkich modelach), redukując błędy użytkowników kończące się zniszczeniem korpusów. Same klapki baterii zostały przeprojektowane bodaj trzeci czy czwarty raz, żeby ograniczyć problemy ze stykiem baterii. Stosowanie dwóch LR44 na pedał skutkowało częstą utratą kontaktu elektrycznego wywołanego ocieraniem się powierzchni, zwłaszcza w niższych temperaturach. Garmin dopuszcza obecnie stosowanie większych baterii CR1/3N o wymiarach jak dwie LR44 i podwójnym napięciu, a nawet stosuje takie fabrycznie – wystarczy jedna na pedał. Są nieco droższe, ale od dawna stosowali je użytkownicy Vectorów 3, jako skuteczny sposób ograniczenia ambarasu z zasilaniem.
Instalacja Rally XC jest szybka i bardzo prosta. Wystarczy je po prostu wkręcić w korby i tyle. Dołączonymi podkładkami można poszerzyć o 2 mm natywny Q-Factor wynoszący 53 mm. Klucz dynamometryczny nie jest niezbędny dla dokładnych wskazań mocy. Podłączenie do komputerka po Bluetooth lub ANT+ jest równie łatwe. Preferowany jest protokół ANT+, w którym działa Cycling Dynamics – dodatkowe pomiary efektywności pedałowania, podział na kręcenie na siedząco i stojąco oraz centralność przyłożenia siły. Aktualizację firmware’u można zrobić z aplikacji Garmin Connect na smartfonie, do którego również łatwo podłączyć mocomierz po BT – trzeba tylko wcześniej wybudzić miernik przez kilkukrotne przekręcenie korbami.
 

1. Pomiary Rally XC zweryfikowaliśmy ze znanym z dokładności wskazań mocy trenażerem Tacx Neo w autorskim protokole wykorzystującym tryby ERG i SIM na Zwift. Rally XC i Neo zgadzają się w ramach i deklarowanej tolerancji błędu (oba po +/-1%). Dołek w okolicy osiemnastej minuty to chwilowa utrata połączenia między Neo a PC ze Zwiftem – skutki elektrosmogu w miejskim eterze. Zgodność pomiarów potwierdziły też nie wprost jazdy drogowe na Vectorach 3 w szosówce i Rally XC w gravelówce - automatyczne wyliczane FTP w Garmin Edge wahało się pomiędzy rowerami o 2 W (poniżej 1%).

 

2.  Dodatkowe parametry Cycling D...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy