Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

13 lipca 2021

NR 51 (Lipiec 2021)

Jak zwiększyć zasięg jazdy?

0 90

Mocne nogi są warunkiem niezbędnym, gdy chce się pojechać naprawdę daleko, jednak nie zawsze wystarczającym. Zmęczenie organizmu to złożony proces, a ból mięśni wywołany przez wstrząsy i drgania często pojawia się szybciej niż zmęczenie pedałowaniem i bywa czynnikiem decydującym o tym, czy jesteśmy w stanie kontynuować jazdę.

Przez 2–3 godziny nasz organizm jest w stanie wiele wytrzymać, jeżeli jednak chcemy jechać cały dzień, a potem następny i kolejny, trzeba zadbać o wszystkie aspekty, zaczynając od komfortu i ergonomii jazdy.

POLECAMY

Opony

W rowerach pozbawionych systemów amortyzacji i opony stanowią element mający największy wpływ na komfort jazdy. Im więcej drgań i wstrząsów pochłoną, tym wolniej będzie kumulowało się zmęczenie jadącego. Rolę amortyzatorów opony odgrywają tym lepiej, im większa jest ich objętość. Z drugiej jednak strony, nie warto przesadzać, bo im są szersze, tym większe generują opory toczenia, dlatego rozmiar należy dobrze dobrać do stylu jazdy. Optymalne będzie 35–38 mm, jeżeli dużo jeździsz po asfalcie, powyżej 40 mm – jeżeli głównie poruszasz się w terenie. Z oponami nierozerwalnie związane jest też zagadnienie ciśnienia, na jakim jeździmy. Przy niższym opona lepiej pracuje, ale też rosną opory toczenia i ryzyko przebicia dętki. W obu warto dobierać ciśnienie do warunków jazdy (inne na asfalt, inne w teren) oraz zainwestować w systemy bezdętkowe pozwalające bezpiecznie jeździć na niskim ciśnieniu.

Amortyzowane wsporniki siodła

Ich zadaniem jest ochronna pleców oraz kręgosłupa przed wstrząsami generowanymi przez nierówności terenu, po jakim się poruszamy. Tanie sztyce teleskopowe, jakie można spotkać w rowerach miejskich czy trekkingowych, słabo wywiązują się z tego zadania, bo najczęściej zapadają się pod ciężarem użytkownika, a uginają tylko pod wpływem silnych wstrząsów. Ich dodatkową wadą jest luz osiowy występujący od nowości i szybko powiększający się w trakcie użytkowania. Zdecydowanie lepszymi konstrukcjami są te wykorzystujące mechanizm pantografowy, dzięki któremu pracują także pod wpływem mniejszych wstrząsów i nie bujają się przy pedałowaniu. Dodatkowo pantograf uniemożliwia powstawanie luzu osiowego. Wadą tego typu sztyc jest ich spora masa, mogąca znacząco przekraczać pół kilograma, co nie pozostaje bez znaczenia w przypadku rowerów sportowych. Standardowa aluminiowa sztyca waży 250–350 g 
(zależnie od rozmiaru), więc różnica będzie spora. Alternatywą są wsporniki kompozytowe, uginające się tylko dzięki elastyczności materiału. Oferują mniejsze ugięcie, do 20 mm, ale pozbawione skomplikowanych metalowych elementów są nieporównywalnie lżejsze.

SR Suntour SP17-NCX – ugięcie do 50 mm, elementem amortyzującym jest sprężyna stalowa z możliwością regulacji naprężenia wstępnego, offset 
25 mm, średnice 27,2 i 31,6 mm, długości 350/400 mm, masa: 765 g, cena: ok. 400 zł.

 

Cane Creek Thundbuster ST/LT – ugięcie do 50 lub 90 mm (ST/LT), elementem amortyzującym są elastomerowe wkłady o czterech poziomach sprężystości, którą dobiera się do masy użytkownika, offset 0/5 mm (ST/LT), średnice 27,2, 30,9 
i 31,6 mm, długość 390/420 mm, masa: 580/750 g, cena: 179,99/189,99 USD (ST/LT).

 

Cane Creek eeSilk – ugięcie do 20 mm, elastomerowy element amortyzujący o pięciu stopniach  twardości, offset 8 mm, średnica 27,2 i 31,6 mm, masa: 345/295 g, 
długość 375/350 mm, cena: 199,99/299,99 USD (aluminiowa/carbonowa).

 

Canyon S14/S15 VCLS 2.0 CF – ugięcie do 20 mm, wspornik wykorzystujący zasadę działania sprężyn płaskich i naturalną elastyczność kompozytu, dwie wersje – każda oferuje dwa ustawienia offsetu 2/-10 mm (S14) lub 13/25 mm 
(S15), średnica 27,2 mm, długość 345/350 mm (S14/S15), masa 220 g, cena: 1189,95 zł. W tej samej cenie jest jeszcze jedna wersja S25, przeznaczona do rowerów MTB: setback 10/-2 mm, średnica 30,9 mm, długość 400 mm, masa 235 g.

 

Redshift Shockstop 
Suspension Seatpost – ugięcie do 35 mm, płynna regulacja naprężenia wstępnego sprężyny, w zestawie dwie sprężyny o różnej twardości, offset 7 mm, średnice 27,2 mm, długość 350 mm, masa 547 g, cena: 229,99 USD.

 

Specialized CG-R Carbon – wspornik z włókna węglowego, którego konstrukcja umożliwia do 18 mm ugięcia, elementem tłumiącym wstrząsy jest elastyczna wkładka Zertz, offset 25 mm, średnica 27,2 mm, długość 350 mm, masa: 276 g, cena: 899 zł.

 

PNW Coast Suspension – wyjątkowy wspornik łączący funkcję amortyzacji, 40 mm ugięcia dzięki regulowanej sprężynie powietrznej, z możliwością regulacji wysokości w zakresie 100 lub 120 mm (zależnie od wersji), zewnętrzne lub wewnętrzne doprowadzenie kabla sterującego, średnice 27,2, 30,9 
i 31,6 mm, długość: 385/400 mm, masa 596–640 g (zależnie od wersji), cena: 179–199 USD.

 

Kinekt 3.1 Carbon Fiber Seatpost – ugięcie do 35 mm, regulacja naprężenia wstępnego sprężyn, cztery twardości sprężyny zależnie od masy użytkownika, offset 12 mm, 
średnice 27,2 mm, długości 330 i 380 mm, masa 471/487 g, cena 329,95 USD.


Amortyzowane wsporniki kierownicy

W dzisiejszych czasach rozwiązanie może wydawać się anachroniczne, a jednak ciągle powstają nowe konstrukcje. W szosówce, gravelu czy nawet rowerze turystycznym nie jest potrzebny duży skok, aby element tłumiący mógł skutecznie pełnić swoją funkcję. Świadczy o tym najlepiej doskonale działający system Future Shock, w jaki wyposażone są rowery Specialized Roubaix i Diverge. Niewątpliwą przewagą amortyzowanych mostków nad przednimi amortyzatorami jest dużo niższa masa oraz koszt, duża kompatybilność i łatwiejsza instalacja oraz brak wpływu na geometrię roweru. Redshift w swoich badań wykazał, że ich amortyzowany mostek potrafi zredukować wielkość drgań, jakimi poddawane są nadgarstki i przedramiona rowerzysty nawet o 70% w porównaniu do mostka klasycznego. Oczywiście amortyzowane wsporniki mają też słabe strony, każda dodatkowa oś czy zawias to nie tylko wzrost masy, ale też potencjalne miejsce powstawania luzów. Uginanie się kierownicy na pewno nie pozostanie też bez wpływu na sterowanie, szczególnie w dynamicznej, wymagającej precyzji, jeździe.
 

Redshift Shockstop Suspension Stem – ugięcie do 20 mm ugięcia, w zestawie elastomerowe inserty w pięciu rodzajach twardości, wznos: +/- 6° lub +30°, długości 80–120 mm, 
średnica kierownicy 31,8 mm, masa 256–278 g, cena: 149,99 USD.

 

Kinekt Suspension Stem – ugięcie do 15–20 mm, w zestawie trzy sprężyny o różnej twardości, wznos: +7° lub +30°, długości 90–120 mm, średnica kierownicy 31,8 mm, masa 470–530 g, cena: 179,95 USD.


Owijki i chwyty kierownicy

Dobra owijka, a także chwyty są w stanie znacząco redukować nacisk na dłonie oraz tłumić część dokuczliwych wibracji. Jednak aby owijka mogła dobrze spełniać taką funkcję, jej grubość musi wynosić przynajmniej trzy milimetry (a nawet lepiej jak jest jeszcze grubsza), a dodatkowo powinna być wykonana z...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy