Jaki dzwonek do szosy i gravela?

Ekwipunek

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, rower powinien być wyposażony w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku. Jeśli mnie pamięć nie myli, mój ostatni prywatny rower, który spełniał ten warunek, rozpadł się na początku lat 90. XX wieku i nazywał się Wigry 5.

Budowę dzwonka rowerowego opatentował w 1877 r. angielski wynalazca John Richard Dedicoat. Pierwotnie dzwonek rowerowy, podobnie jak dzwonek do wzywania służby, zbudowany był z metalowej czaszy, w którą uderzało się młoteczkiem umieszczonym na sprężynie lub innym mechanizmie. Mój zamontowany w Wigry 5 dzwonek tak właśnie działał.
Dzwonek wyleciał z mojej kierownicy w czasie, gdy zaczęłam liczyć gramy mojego wyścigowego roweru, co zbiegło się z faktem, że nowe rowery rzadko były w dzwonki wyposażane fabrycznie. Dzwonek należało sobie dokupić. Przez lata za „inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku” służył mi łatwy do wygenerowania odgłos przesuwających się po...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!

Przypisy