Klasa Premium. Wyścigowe koła szosowe

Ekwipunek

Można śmiało powiedzieć, że prezentowane koła to szczyt osiągnięć branży w dziedzinie kołodziejstwa. Do ich wykonania wykorzystano całą aktualną wiedzę z aerodynamiki, projektowania oraz inżynierii materiałowej.

Kompilacja jest na tyle zaawansowana, że odznacza się lekkością, a sztywność boczna oraz zapewniany komfort jazdy czynią je najbardziej wszechstronnymi zestawami do rywalizacji zarówno w górach, jak i na płaskich etapach.

Obręcze

Kluczowy element konstrukcji. Prezentowane egzemplarze mają średniej wysokości profil, co stanowi optymalne połączenie trzech najważniejszych z punktu widzenia efektywności jazdy parametrów: wymierne, wynoszące nawet kilka procent w porównaniu do standardowych kół szosowych, są korzyści aero przy jeździe na wprost. Niewiele? Przy takim samym nakładzie mocy kolarza pozwala to na jazdę z prędkością o 1–2 km/h większą. Następnym aspektem trio jest to, że przy obręczach o takiej wysokości profilu jego negatywny wpływ na sterowanie nie jest jeszcze tak odczuwalny, jak ma to miejsce podczas jazdy na kołach o wyższych stożkach. Wszystkie obręcze mają kształt profilu zbliżony do litery U, który przy bocznym wietrze poprawia przepływ strug powietrza przez obręcze, co redukuje strefę podciśnienia po stronie zawietrznej, a dzięki temu koło zachowuje się stabilniej niż niż z profilem typu V.

Masa

Bardzo istotne jest to, że zysk aerodynamiczny nie został osiągnięty kosztem wzrostu masy kół. Prezentowane przez nas zestawy, mimo zastosowania obręczy o średniej wysokości, i tak należą do kategorii ultralekkich. Roval Alpinist są nie tylko najlżejszym zestawem w kolekcji Specialized. Są lżejsze niż tak renomowane zestawy jak Lightweight, Tune czy Reynolds, a minimalnie ustępują tylko Carbon-Ti Speed Carbon Disc 38 (1230 g) oraz topowym Mavicom Cosmic Ultimate T Disc w wersji na szytkę, ważącym również 1230 g. 
W momencie, gdy zamawialiśmy koła do testu, 303 Firecrest Tubeless były najlżejsze w ofercie Zipp (lżejsze nawet od swojej wersji na szytki). Ale dosłownie, gdy oddawaliśmy materiały do druku, marka ogłosiła nowy model w kolekcji – 353 NSW Tubeless Disc, ważący dość kosmiczne 1255 g. 
Komplet Bontrager Aeolus RSL 37 TLR jest tylko o 20 g cięższy od wersji XXX 2 zbudowanej na znacznie niższej obręczy (28 mm), a od prezentowanych kół Cadex i No-Limited lżejsze są tylko ich wersje na szytkę (dla No-Limited producent podaje masę 1120 g). I tylko w ofercie Corima oraz Campagnolo można znaleźć porównywalne zestawy lżejsze od tych, które prezentujemy w tym teście.

Opony

Większość zgromadzonych przez nas kół jest kompatybilna z oponami, co po latach dominacji szytek można traktować jako wyznacznik nowej ery w kolarstwie. W ostatnich latach technologia opon rozwinęła się na tyle, że można produkować szersze ogumienie do 25c, a nawet 28c ważące mniej niż dotychczas 23. 
Jednak aby najlepiej wykorzystać zalety większej objętości opony takie jak lepsza przyczepność czy komfort, niezbędne były szersze obręcze. Wszystkie prezentowane przez nas koła mają obręcze o szerokości co najmniej 19 mm, co stanowi niezbędne minimum, aby używać opon w rozmiarach 23–28c. W kołach Bontrager i Zipp obręcze są jeszcze szersze. Wszystkie z wyjątkiem Specialized Alpinist są kompatybilne z oponami bezdętkowymi – to kolejny znak naszych czasów. Corimy MCC DX, jedyne w naszym zestawieniu, pokazane są w wersji na szytki, ale mają też wersję na opony (kompatybilne tubeless).

Piasty

Tylko No-Limited korzysta ze standardowych piast z kolekcji DT Swiss, pozostałe koła mają oryginalne piasty własnego wzoru, chociaż Bontrager i Specialized korzystają z mechanizmów szwajcarskiego producenta. W piastach, a także w Cadexach zastosowano bębenki ze sprzęgłem kłowym (ratched), w pozostałych są mechanizmy z niezależnymi zapadkami. Obydwa rozwiązania mają swoje wady i zalety. Zainteresowanych dogłębnym zapoznaniem się z tematem odsyłamy do artykułu „...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy