Dołącz do czytelników
Brak wyników

Michelin Force/Wild AM TL Ready 29×2,4”

Artykuł | 17 sierpnia 2021 | NR 52
0 63

Cena: 294,99/324,99 zł (Force/Wild AM2)
Masa: 1065/1045 g (Force/Wild AM2)
Aspire, www.aspire.cz

Opony testowałem bez wkładek piankowych, żeby nie zaburzyć odczuć i na carbonowych obręczach Bontrager Line Elite 30 Wild założył się bez problemu, natomiast z Forcem za pierwszym razem trzeba się było mocować. Ścianki opon są twarde i oporne, a linka sztywna. Wskoczyły dopiero z płynem poślizgowym na rancie, choć trzeba było je dość brutalnie dopompować, żeby osadziły się równo. Dla potrzeb innego testu Wild uszczelnialiśmy Vegelatexem od Effetto Mariposa, Force Caffelatexem z tej samej firmy. W obu wypadkach na zewnętrznej ściance opon pojawiły się wykwity mleczka uszczelniającego, co świadczy o porowatości ścianki – nie wartościuję, to taka cecha.
Opony są doskonale wykonane, nie ma żadnych niefizjologicznych nadlewek, oplot jest bardzo regularny, a guma miękka w dotyku i gładka.
Sądząc po oznaczeniu na boku, widać, że Michelin jest bardzo konserwatywny i nie dodaje szerokości opony. Jak na oznaczenia firmowe, okazują się dość wąskie. Opracowano je jako system, opony można zamieniać w zależności od warunków. Force jest ewidentnie stworzony do twardych nawierzchni. Gęsto zestawione klocki (nie oddaje tego zdjęcie) ułożone w charakterystyczną jodełkę sugerują niskie opory toczenia. Zębaty Wild przeznaczony jest na luźniejsze nawierzchnie. Ponieważ do dyspozycji mieliśmy te dwie opony, test systemu był niemożliwy, zatem zgodnie z intuicją założyłem Force na tył i Wild na przód.
Test zacząłem od odgadnięcia optymalnego ciśnienia. Jeżdżąc po Rychlebskich ścieżkach, w tym Prokletym, Naucnej i świeżo otwartym Jastrebiu, stosowałem zachowawczo 26–28 PSI. Daje to dostateczne wsparcie, ale ponieważ same opony są twarde, z komfortem nie miało to nic wspólnego. Zacząłem więc spuszczać, ale dopiero na miękkich lokalnych nawierzchniach dotarłem do 16 PSI w przednim Wildzie. Przy tym ciśnieniu opona jest stabilna w zakrętach i dobrze wspomagała pracę amortyzacji. Z Forcem z tyłu jeździłem do minimalnego ciśnienia 20 PSI i muszę przyznać, że ciśnienie dałoby się jeszcze zmniejszyć. Te próby dały sporo zadowolenia i zaufania do gum Michelina. Nie pojawiły się ani skutki dobicia, ani boczne przetarcia, ani powiększone opory toczenia. No właśnie, Micheliny toczą się doprawdy rewelacyjnie, wyczuwalnie lepiej niż konkurencja o podobnych rozmiarach. Są wprawdzie ciężkie jak na przeznaczenie do AM, co pozbawia je dynamiki na przyśpieszeniach, ale można im zaufać w naprawdę trudnym terenie. Nawet przy głębokim złożeniu się w zakręt, mocna konstrukcja oplotu Gravity Shield trzyma kształt i chroni ścianki przed przebiciem. W planach producenta są ponoć opony o mocniejszym oplocie AM/Enduro i wyższej masie. Ale w rekreacyjnym enduro ochrona oferowana przez opony AM2 jest dobrym kompromisem pomiędzy masą, wygodą a odpornością na uszkodzenia.
W obu oponach zastosowano twardszą mieszankę na czole opony i miękką na bocznych klockach bieżnika. Wolę, gdy jest na odwrót, jednak w tym wypadku solidnie zbudowane podstawy klocków bocznych dzielnie znoszą przeciążenia podczas rżnięcia zakrętów. Większe klocki w Wildach stawiają konstrukcji większe wymagania, i dają radę. Niższe w Force dobrze trzymają w przechyle i są przewidywalne w poślizgach. W...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy