Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

19 września 2022

NR 63 (Wrzesień 2022)

No Limited Elite Race 50 Disc

0 127

Cena: 6800 zł
Masa: 623/748 g (przednie/tylne)
No-Limited, www.no-limited.pl

Nowe koła Elite Race to najbardziej ekskluzywny i najdroższy model szosowy w 11-letniej historii polskiej manufaktury No Limited, jednak nadal wyceniony na ok. pół ceny kół premium światowych marek. Przy dobrej aerodynamice nowoczesnego profilu 50 mm, płaskich carbonowych szprychach i hybrydowych łożyskach ceramicznych para waży tylko 1371 g, kwestionując stare kolarskie porzekadło: lekkie, sztywne, tanie – wybierz dwie.

 


Dostosowane do opon bezdętkowych obręcze o obłym przekroju „U” i wysokości 50 mm z lakierowanym logo NL są wizualnie nie do odróżnienia od modelu Pro Race 50 Disc, to jednak nowy profil o wewnętrznej szerokości 21 mm i zewnętrznej 28 mm najlepiej pasujący do opon 25c – 28c. Do ich budowy wykorzystano miks włókien T800 i T1000 – sztywniejszych i umożliwiających zbudowanie lżejszych profili niż typowy T700. Klasyczne haczykowe stopki pozwalają na stosowanie ciśnienia do 8,2 bara koniecznego w oponach 25c pod większymi jeźdźcami (limit 120 kg). Piasty mają gniazda tarcz w standardzie CenterLock i wyposażono je w hybrydowe łożyska ze stalowymi bieżniami i ceramicznymi kulkami oraz klasycznymi kontaktowymi uszczelkami 2RS – przód i tył w nieco nietypowym rozmiarze 15267, bębenek na standardowych 6903. Koła w rowerze na stojaku kręcą się dłużej niż wiele modeli renomowanych marek. YouTube’owi inżynierowie mówią, że na dłuższą metę dobrej jakości łożyska stalowe są trwalsze i dłużej utrzymują niskie opory niż hybrydy, przynajmniej te tanie. Jak dobre okażą się stosowane przez NL, pokaże dopiero czas dłuższy niż nasz test. Na szczęście łożyska są wymienne. Rozbieralny bez narzędzi bębenek ma sześć zapadek o gęstym zazębieniu, więc brzmi jak pikujący rój wściekłych os już od prędkości spacerowej.

21 przednich i 24 tylnych szprych zapleciono w systemie 2:1, w którym siedem z przodu z prawej i osiem z tyłu z lewej prowadzonych jest radialnie „na słonko” (tak, również od strony tarczy hamulcowej), a odpowiednio 14 i 16 krzyżuje się dwa razy z przodu od strony tarczy i z tyłu od strony napędu. Karbonowe szprychy rurki stosował już blisko dwie dekady temu Mavic, a przed nimi w peletonie były też obecne ośmiopłatowe koła Spinergy i egzotyczne Lightweighty. Ich spektakularne awarie doprowadziły do wprowadzenia przez UCI ostrzejszych zasad certyfikacji kół. Szprychy nowej generacji, które pojawiły się mniej więcej trzy lata temu, to carbonowa interpretacja prostych szprych aero – te zastosowane w kołach NL mają przekrój 3,3 × 1,5 mm. Od strony piasty zakończono je aluminiową główką, w której jednokierunkowe włókna są bezpiecznie zaklinowane. Od strony obręczy na końcówki szprych naklejone są aluminiowe rurki z gwintem współpracującym z nyplami schowanymi w obręczy. Konieczne jest zastosowanie dedykowanych piast. Zaletą carbonowych szprych jest ich masa ok. 3 g na sztukę, czyli 30% mniej niż stalowych. To daje oszczędność 60–70 g na zestawie kół. Są też sztywniejsze i wytrzymalsze niż stal – typowo testowane fabrycznie na naciąg 350–400 kgf, czyli o 15–30% powyżej granicy zerwania Sapim CX Ray – jednych z najlepszych szprych stalowych na rynku, i ponad dwa razy więcej niż naciąg w dobrze zbudowanym kole. Według pomiarów australijskiego eksperta od carbonu – Luescher Teknik, przy naciągu o 30% większym niż typowy (taką budowę deklaruje No Limited) carbonowe szprychy rozciągają się o 1,3 mm – mniej więcej o tyle samo co Sapim CX Ray’e z odpowidenim dla nich naciągiem. To istotne zwiększenie sztywności kół – dobre dla precyzji prowadzenia i przeniesienia napędu oraz hamowania bez ograniczenia sprężynowania i tłumienia drgań, na które narzekają testerzy podobnych kół, które jednak mogą być budowane inaczej. Nasze pomiary laboratoryjne potwierdziły wysoką sztywno...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy