Pedały szosowe

Ekwipunek

W muzeum pedałów, które można zwiedzić na stronie internetowej speedplay.com, pierwszy model zatrzaskowy przeznaczony do jazdy szosowej pochodzi z 1970 r. Pedały te wyprodukowała włoska firma Cinelli i było to dokładnie 20 lat przed tym, jak Scott zaprezentował pierwsze „zatrzaski” przeznaczone do jazdy MTB.

A przecież szosowe pedały zatrzaskowe to nic innego, jak następca nosków, których najwcześniejsze modele zaczęły pojawiać się w rowerach już na przełomie XIX i XX w. Wskazuje to jednoznacznie, że od kiedy tylko ludzie zaczęli wykorzystywać rowery do rywalizacji sportowej, zauważyli, że przytwierdzenie butów do pedałów daje wiele korzyści. Dlatego o ile łatwo wyobrazić sobie jazdę miejską, turystyczną czy nawet terenową na pedałach platformowych, i wielu użytkowników nawet takie preferuje, o tyle rower szosowy w dzisiejszych czasach nierozerwalnie kojarzy się z pedałami zatrzaskowymi. Dobierając modele do tego testu, skupiliśmy się na wersjach stosunkowo niedrogich, które – naszym zdaniem – oferują najlepszy stosunek oferowanych parametrów do ceny. Modele wyższe w hierarchiach kolekcji będą przede wszystkim lżejsze, ale przy tym także znacznie droższe, a zakup pedałów to przecież tylko część systemu, niezbędne są jeszcze specjalne buty, co podnosi koszt inwestycji co najmniej dwukrotnie. Na kolejnych stronach odpowiadamy na pytanie, czym różnią się pedały szosowe między sobą i dlaczego warto w nie zainwestować, nawet jeżeli używamy wersji MTB.    

Konstrukcja

Budowa pedałów szosowych jest charakterystyczna i nie da się ich pomylić z tymi do jazdy w terenie, choćby dlatego że zatrzask jest jednostronny, bo na szosie nie trzeba się tak często wpinać i wypinać jak w MTB. Zasada działania wszystkich zgromadzonych przez nas modeli jest w bardzo zbliżona. Przód bloku wsuwa się w półokrągly zaczęp w przedniej części pedału, a za specjalnie wyprofilowaną tylną część łapie mechanizm zatrzasku. Małe odstępstwo od tego schematu można zauważyć w pedałach Time, w których przednia część jest otwarta, przez co w trakcie wypinania jednocześnie wysuwają się zarówno tylna część bloku z zatrzasku, jak i przednia z uchwytu. Czynnikiem decydującym o materiałach, z jakich...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy