Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

15 września 2020

NR 43 (Wrzesień 2020)

Rock Shox ZEB Ultimate 29” 170 mm

0 377

Fizyka mówi, że sztywność rurki wzrasta wraz z jej średnicą. I od lat 90. ubiegłego wieku ciągle powiększa się średnicę górnych goleni widelca. A Zeb to najnowszy, jednopółkowy wideł Rock Shoxa z powiększonymi do standardów motocyklowych goleniami górnymi. Na ten moment liczbę graniczną ustalono na poziomie fi =38 mm. Pomyśleć tylko, że zaczęło się od 24,8...

Cena: 4499 zł
Masa: 2242 g (170 mm 29”)

Aspire, www.aspire.eu

POLECAMY


Zeb poszerzył portfolio średnic goleni górnych w kolekcji Rock Shoxa i pod względem średnicy przewyższył zjazdową dwupółkę Boxxer. Jak twierdzi producent, dzięki goleniom o większej średnicy, poprawie uległy odporność na wygięcia przód–tył (2%) i poprzeczne (7%). Ważniejsza od sztywności samych goleni jest jednak możliwość takiego spasowania ich z głowicą, żeby uzyskać znacząco lepsze wyniki sztywności skrętnej. RS twierdzi, że w Zebie poprawiła się ona aż o 21,4%. Te różnice Zeb wykazuje względem dotychczasowego wzorca czyli Lyrica. Większa średnica goleni daje jednak o wiele więcej przewag. W komorze pneumatycznej mieści się więcej powietrza, dzięki czemu krzywa narastania twardości przebiega łagodniej i bardziej przypomina amortyzację na sprężynach stalowych. Tłumiki mieszczą więcej oleju, dzięki czemu łatwiej je regulować, a sam olej w krytycznych sytuacjach mniej się grzeje i pieni. 

Gabaryty idą jednak w parze z masą i choćby z tego powodu to nie jest wideł dla niedzielnych przejażdżkowiczów. 

Przy mniejszych przeciążeniach bardziej niż na większą sztywność zwraca się uwagę na ciężar. Na naszej wadze okazało się, że Zeb Ultimate waży 2242 g, co klasyfikuje go jako narzędzie dla zawodowców i zdolnych aspirujących zawodników. Należy jednak wspomnieć, że Lyric to nie chuchro, a waży około 2 kg. 

Zeb jest jednak lżejszy niż 38 od Foxa i to o niecałe 200 g – a to już da się poczuć.

Mieliśmy okazję dokładnie przetestować, jak działa nowy potwór od RS. Filmy nie kłamią, czułość tego widelca jest rewelacyjna. Wygładza zmarszczki, a na przeciętnych nierównościach amortyzuje i prostuje się adekwatnie do prędkości, z jaką jedzie rower. Super. Większa średnica uszczelek i ślizgów pozwala nam wnioskować, że czułość ta utrzyma się dłużej niż w cieńszych widelcach. Jednak samo tempo ugięć i wyprostów to nie wszystko. Zeb zgodnie z obietnicami marketingowców rzeczywiście utrzymuje widelec wysoko. Dzięki czemu pozwala cieszyć się większym skokiem wtedy, kiedy to naprawdę potrzebne. Hamowanie i mocne ciśnięcie w bandach też nie wpływa na Zeba tak bardzo, jak na inne widelce, na których jeździłem. Tłumik szybkiej kompresji w Chargerze 2.1 oparty jest na wysoce efektywnym rozwiązaniu – elastycznych blaszkach. W odróżnieniu od tłumików z dyszami, blaszki pozwalają na swobodniejszy przepływ oleju w zakresie małej i średniej prędkości przesuwu tłoka. Dopiero kiedy prędkość przepływu oleju w tłumiku gwałtownie przyspiesza – pod wpływem silnego uderzenia – blaszki znacząco zmniejszają wielkość przepływu oleju i Zeb przeciwstawia się dobiciu. Dysze nie są tak wydajne, bo żeby powstrzymać dobicie, muszą być mocniej domknięte przy niższych prędkościach ugięcia, co upośledza czułość.

Specjaliści z Colorado popracowali także nad tłumieniem wolnej kompresji: LSC. Twierdzą, że udało im się zapobiec nurkowaniu w czasie hamowania i dociskania widła w bandach. Powiedzieć można wszystko..., ale po testach musimy przyznać, że Charger 2,1 wyprzedził konkurencję. Grubo, prawda?

Rodzi się pytanie, czy te powiększone gabaryty przekładają się na lepszą jazdę? W pierwszej chwili nie jest łatwo dostrzec różnicę w działaniu świeżo serwisowanego widelca z cieńszymi goleniami. Przy normalnej jeździe w relatywnie łatwym terenie różnica jest doprawdy nie do wychwycenia. Ot, Zeb wymaga mniejszego ciśnienia w goleniach (10–20%), przez co inicjacja ugięcia jest ciut łatwiejsza – jest bardziej czuły. Dobór komponentów tłumika pozwolił zredukować w nim tarcie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy