Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

29 czerwca 2022

Shimano 105 Di2 R7100
12-rzędowa z bezprzewodowym systemem zmiany biegów

0 1671

W tym roku grupa 105 obchodzi swoje 40-te urodziny, co Shimano postanowiło uczcić jej gruntowną modernizacją z dawno wyczekiwanym przejściem na elektroniczny system zmiany biegów. Dzięki bardziej przystępnej cenie technologia Di2 będzie dostępna dla zupełnie nowej grupy rowerzystów, którzy otrzymają ponadto flagowy 12-rzędowy, bezprzewodowy, system zmiany biegów.

 

POLECAMY

W grupie Shimano 105 Di2 zastosowano system hybrydowy: kokpit jest wolny od przewodów, natomiast pojedynczy, umieszczony w rurze podsiodłowej akumulator jest połączony przewodami z przednią i tylną przerzutką, co zapewnia absolutną niezawodność w każdych warunkach. Podobnie jak Dura-Ace i Ultegra, w nowej 105 Di2 można łatwo  dostosować działanie napędu do indywidualnych potrzeb, korzystając z aplikacji Shimano E-Tube Project na smartfonie. Regulować można szybkość zmiany przełożeń i liczbę przełożeń na jednokrotne naciśnięcie przycisku oraz ustawić tryb pracy synchroniczny i półsynchroniczny.

 

System współpracuje z większością komputerów rowerowych produkowanych przez zewnętrzne firmy, w tym m.in. Garmin czy Wahoo, co daje możliwość kontrolowania wyboru przełożenia lub poziomu naładowania akumulatora.

 

 

 

 

Nowe dźwignie Dual Control Shimano 105 cechują się niezrównaną ergonomią; kierując się uwagami profesjonalnych kolarzy, Shimano wprowadziło w nich takie udoskonalenia jak podniesione osłony korpusu dźwigni oraz zmodyfikowany kształt, co zwiększa komfort i kontrolę w każdej pozycji. Poprawiono też skuteczność hamowania, dzięki lżejszej i płynniejszej pracy dźwigni oraz lepszej modulacji. W dźwigniach zastosowano opracowany przez Shimano zintegrowany, bezprzewodowy obwód, cechujący się wysokim bezpieczeństwem danych, dużą szybkością przetwarzania oraz niskim zużyciem energii. W porównaniu do innych bezprzewodowych platform system ten zapewnia znacznie mniejsze prawdopodobieństwo interferencji, szybszą zmianę przełożeń oraz dłuższy czas pracy akumulatora. 

 

12-rzędowy napęd grupy Shimano 105 R7100 obejmuje m.in. kasetę 11-34 lub 11-36 oraz mechanizm korbowy 50-34 lub 52-36. Współpracując ze sobą, elementy te umożliwiają osiągnięcie niskich (nawet poniżej 1:1) kombinacji przełożeń, dzięki którym rowerzysta może pokonywać jeszcze bardziej strome podjazdy oraz lepiej kontrolować wysiłek. Ciaśniejsze stopniowanie kasety pozwala rowerzyście dobrać wygodną dla siebie kadencję w każdej sytuacji. Ponadto nowy system jest kompatybilny z wcześniejszymi komponentami, dzięki czemu dotychczasowe koła z 11-rzędową piastą pasują do nowego napędu Shimano 105 Di2.

 

Podobnie jak w przypadku najnowszych grup Dura-Ace i Ultegra, nowa grupa Shimano 105 wyposażona jest w cichszy i łatwiejszy w konserwacji układ hamulcowy, który zapewnia większą kontrolę oraz moc. Rozwiązania zaczerpnięte z wyższych grup to m.in. szybsza reakcja na ruch dźwignią z lepszą modulacją oraz o 10% większy prześwit między klockami a tarczą, gwarantujący cichą pracę hamulca. Mechanicy amatorzy docenią też usprawnienie i uproszczenie procesu odpowietrzania, który można przeprowadzić bez zdejmowania zacisku z ramy. 

 

Koszt zestawu 105 R7100 obejmującego: korby, kasetę, łańcuch, przerzutki, manetki z zaciskami hamulców i tarczami hamulcowymi to ok. 8000 zł

 

Razem z nową grupa Shimano wypuściło nowe karbonowe koła RS710 w których konsekwentnie kontynuuje politykę przenoszenia najnowszych technologii do bardziej ekonomicznych grup osprzętu. W ofercie znalazły się dwa modele: C32 do podjazdów oraz C46 do wszechstronnego użytku. 

 

Oba zestawy mają wiele wspólnego z kołami C36 i C50 z grup Dura-Ace i Ultegra, stanowiąc idealne połączenie aerodynamiki, niskiej wagi oraz sztywności. W modelu C32 wysokość obręczy wynosi 32 mm, wewnętrzna szerokość obręczy wynosi 21 mm, a docelowa masa to 1502 g. Model C46 ma obręcz o wysokości 46 mm oraz wewnętrznej szerokości 21 mm, a jego masa docelowa to 1610 g. Obydwa pozagrupowe modele są kompatybilne z napędami 11- i 12-rzędowymi. Cena obu zestawów jest taka sama i wynosi 5167 zł. 


 

Przypisy