Dołącz do czytelników
Brak wyników

Specialized Slaughter Grid Gripton 2Bliss 29x2,3”

Artykuł | 12 sierpnia 2019 | NR 33
108

Cena: 195 zł
Masa: 867 g
Specialized Europe B.V. www.specialized.com

Test opon Butcher zamieszczony w jednym z ubiegłorocznych wydań pisma (bB#10/2018) wykazał, że zachowując adekwatną przyczepność, toczą się one lepiej niż porównywalne modele. Dlaczego jednak w warunkach lepszej przyczepności nie wymagać więcej? Rzeczywiście, „Rzeźnika” na przedzie można uzupełnić tytułową Masakrą z tyłu. Mówiąc wprost, mam nieodparte wrażenie, że spece ze Specialized nieszczególnie daleko odeszli od ukształtowania bieżnika zestawu Minion DHF/SS. I choć pewnie można to wyrazić dosadniej, nie mam o to pretensji. Dobrze wzorować się na liderach, zwłaszcza, że sam bieżnik to nie wszystko.

Opony Specialized różnią się od wyrobów Maxxis technologiami Grid i Gripton. Dodatkowa warstwa „płótna” (Grid) na bocznych ściankach ma je wzmacniać i chronić przed przecięciem. Test potwierdził też to, że gdy w środku panuje niskie ciśnienie, Grid usztywnia oponę bardziej i mniej wywija się na boki pod wpływem sił odśrodkowych niż konkurencyjne rozwiązanie – EXO. Granica minimalnego ciśnienia umożliwiającego skręcanie bez sensacji wynosi 1,2 bara. Trzeba także wspomnieć, że warstwa antyprzecięciowa Grid jest sztywniejsza od EXO, która z kolei lepiej wybiera mniejsze nierówności. Choć to obserwacja bez podłoża badawczego, jesteśmy skłonni podejrzewać, że Grid jest ciut mocniejszy od EXO i bliżej mu do EXO+.
 



Zwykłe, tanie opony mają bieżnik z mieszanki o twardości oscylującej w granicach 60–70 A. 

Najbardziej miękkie mieszanki (np. Super Tacky marki Maxxis ma 42 A) ścierają się od samego patrzenia, ale na mokre trasy DH są niezrównane. Gripton przy zachowaniu durometru na poziomie 56 A, czyli właściwie w połowie skali Shora, ma analogicznie jak supermiękkie gumy spowalniać odkształcanie się bieżnika po najeździe na przeszkodę i w ten sposób generować lepszą przyczepność, mniej odbijać się od przeszkód, a dzięki twardości przeciwdziałać zwiększaniu oporów toczenia i zużyciu.

Nominalnie 2,3” na obręczy 30 mm w środku ma szerokość balona 56 mm, klocki rozszerzają się na 58,5 mm. Słowem – w dzisiejszym świecie to opona dość wąska. Klocki boczne są minimalnie niższe niż w modelu Butcher, ale górują nad balonem na 6,5 mm, jednak gęsta łuska środkowych klocuszk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy