Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Warsztat

27 czerwca 2019

SRAM Force eTap AXS

0 181

W lutym SRAM zaprezentował nowe sterowane bezprzewodowo grupy osprzętu AXS. Pojawiły się nowe przerzutki, manetki, kasety, przednie zębatki, korby i łańcuch – jeden zestaw szosowy Red eTap AXS i dwie odmiany MTB: ścigancka Eagle X01 oraz ścieżkowo-endurowa Eagle XX1. W tej premierze była pewna asymetria – dwie różniące się ceną opcje terenowe i choć z różnymi wersjami hamulców i manetek, tylko jedna flagowa wersja szosowa za nie mniej niż 2800 Euro (typowa konfiguracja ponad 3500 EUR). SRAM nie czekał długo na rozszerzenie oferty szosowej i już teraz dodał do kolekcji bardziej ekonomiczną grupę szosową Force eTap AXS.

Force dla Red jest w kolekcji SRAM tym, czym Ultegra jest dla Dura Ace w Shimano – sensowną grupą dla entuzjastów, którzy niekoniecznie biorą pieniądze za jeżdżenie na rowerze. Historycznie elektroniczny eTap był dotychczas w SRAM obecny tylko na szczycie gamy modelowej. Teraz SRAM nawiązuje walkę z Shimano Di2 na całej linii, również z relatywnie popularną Ultegrą R8050.

Force eTap AXS dzieli większość rozwiązań z nowym Red, a komponenty są zamienne – mają ten sam system bezprzewodowego sterowania AXS komunikujący się przez BT z mobilną apką, przerzutki mają swoje indywidualne akumulatorki (te same co w Red i Eagle). Tylna przerzutka ma hydrauliczne sprzęgło Orbit napinające łańcuch tak samo jak w Red. 12-to rzędowe kasety XG-1270 o zestawieniach 10-26, 10-28, 10-33 (takich samych jak w Red) wykonano z połączonych grup „mini cluster” taniej (i bardziej ekologicznie) niż w Red. Kasety Force eTap wymagają zastosowania nowych bębenków XDR. Z przodu napęd mogą zapewniać podwójne, lub pojedyncze tarcze. 2x w Red są frezowane z 1 kawałka metalu, w Force są tradycyjne, mocowane do pająka, który za dodatkową opłatą można łatwo wymienić na miernik mocy Quarq DZero. Podobnie jak w Red, przednie zębatki Force, wedle nowej koncepcji X-Range poszerzającej rozpiętość przełożeń, są mniejsze od tradycyjnych – 48/35 to odpowiednik 52/36, a 46/33 to jak 50/34. Jak widać są tylko dwie opcje. 50/37, odpowiednik najbardziej klasycznego 53/39, będzie tylko w Red. Zębatki 1x będą występowały w rozmiarach 36-48. Również kompatybilne z opcjonalnym mocomierzem. Klam...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy