SRAM Rival eTAP AXS

Ekwipunek

AXS, czyli „dostęp”, wraz z wprowadzeniem grupy Rival eTAP AXS komponenty sterowane elektrycznie faktycznie stają się dostępniejsze niż dotychczas, chociaż nie szarżowalibyśmy z określeniem, że jest to grupa dla mas (jak można znaleźć w internecie). Wprawdzie cena nowej grupy jest o 40% niższa niż Shimano Ultegra Di2 i aż o 50% niż Force eTAP, to jednak nadal jej koszt jest porównywalny z ceną kompletnego roweru przyzwoitej klasy.

A jednak Force eTAP AXS jest aktualnie najtańszym osprzętem „elektrycznym”, który można zamontować nie tylko w rowerach szosowych, lecz także gravelowych i dzięki niemu wkrótce znacznie więcej rowerów będzie wyposażonych w 12-rzędowy napęd z bezprzewodowo sterowanymi przerzutkami.
Największym atutem Rivala eATP AXS jest to, że SRAM zachował wszystkie najważniejsze cechy systemu znane z grup Force i Red eTAP AXS, a oszczędności szukał w tańszych materiałach i rozwiązaniach konstrukcyjnych oraz rezygnacji z niektórych funkcji dostępnych w droższych grupach. Bonusem jest też to, że Rival jest kompatybilny z komponentami grup Red i Force, a także Eagle AXS, co zdecydowanie poszerza liczbę możliwych konfiguracji.
Nie mamy wątpliwości, że nowy Rival eTAP będzie stanowił konkurencję dla grup już obecnych na rynku, dlatego opisując jego poszczególne elementy, często porównujemy je z komponentami zarówno siostrzanego Force eTAP AXS, jak i największego rywala, czyli Shimano Ultegra Di2.
 

  1.  Sprężynowe sprzęgło w przerzutce Rival na „sucho” jest wyczuwalnie mocniejsze niż bardziej zaawansowane Orbit montowane w Force i Red, jednak pracuje mniej płynnie, co może być jedną z przyczyn trochę głośniejszej pracy napędu Rival pod obciążaniem. 
  2.  Pomiędzy największym trybem 36 i sąsiadującym z nim 32 wstawiony jest elastomerowy element, którego zadaniem jest tłumienie drgań i poprawa kultury zmiany biegów. Faktem jest, że w górnym zakresie kasety napęd Rival pracuje trochę lepiej niż w dolnych. 
  3.  Łopatki zmiany przełożeń są znacznie dłuższe w porównaniu do manetek Force, mają też zdecydowane lepiej wyczuwalną teksturę. 
  4.  Pod niewielką zatyczką od strony napędu kryje się śruba ściągacza korb. Miernik zamocowany jest pod taką samą zatyczką, ale z lewej strony. Jego konstrukcja ma poziom wodoszczelności IPX7, co oznacza odporność na zanurzenie w wodzie do 1 m przez 30 min. Fabrycznie ma też zaprogramowaną kompensację niew...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy