Jak się wydaje, tak liczne wymagania są trudne do połączenia w jednym produkcie. A jednak przy umiejętnym zestawieniu dobrze dobranych materiałów z przemyślanym krojem – jak najbardziej realne do spełnienia. Poniżej prezentujemy dziesięć zestawów z różnej półki cenowej, które, naszym zdaniem, spełniają te kryteria. Część z nich jest przed producentów polecana do MTB XC, inne są przeznaczone do jazdy szosowej, jednak tak naprawdę granica jest trudna do precyzyjnego wyznaczenia i dla każdego kolarza inne cechy będą miały kluczowe znaczenie. W artykule prezentujemy wszystkie stroje razem jako odzież startową zarówno na maraton MTB, jak i na wyścig szosowy, opisując istotne parametry. Decyzja, jak zawsze, należy do kupującego.
Materiały
Odzież sportowa, w tym także kolarska, w zasadzie w całości szyta jest z materiałów syntetycznych. Najczęściej spotykanym jest poliester, którego podstawową zaletą jest to, że nie chłonie wilgoci. Jest też stosunkowo tani w produkcji, łatwo się barwi, nie blaknie na słońcu i jest odporny na plamy. Wadą jest to, że jest mało przewiewny i mocno się elektryzuje. Również rozciągliwość tkanin czysto poliestrowych jest mocno ograniczona. Dlatego aby ją zwiększyć,wprowadza się do nich inne równie bardzo powszechnie stosowane włókna materiału zwanego elastanem, których elastyczność jest dużo, dużo większa. Już zawartość elastanu na poziomie kilkunastu procent znacząco zwiększa rozciągliwość materiału. Jeżeli Twoja figura odbiega od wzorca ze starożytnej rzeźby Dyskobola, powinieneś zadbać o to, żeby koszulka zawierała panele z elastanem, szczególnie na bokach, bo dzięki temu łatwo może zwiększyć swoją objętość. Materiał o jeszcze wyższej zawartości elastanu znane są pod nazwą Lycra (nazwa własna producenta Invista) lub Spandex (nazwa własna DuPont). Są trochę grubsze, przez to mniej przewiewne ale za to bardziej odporne mechaniczne i najczęściej znajdują zastosowanie w konstrukcji spodenek rowerowych.
Krój
Standardem jest krój dopasowany, wzorowany na atletycznych sylwetkach zawodników. Koszulki z krótszym, wyciętym u dołu przodem i przedłużonym tyłem, pozwalają prawidłowo układać się w nachylonej pozycji sportowej. Najczęściej są też mocno taliowane. W spodenkach ważne jest, aby materiał właściwie opinał się na każdej krzywiźnie nogi, dlatego podajemy liczbę paneli, z których spodenki skrojono. Najczęściej im jest ich więcej, tym krój lepiej dopasowany do sylwetki. Jedni preferują nogawki krótkie, inni wolą, aby zasłaniały także spory kawałek uda, dlatego przy każdym modelu podajemy ich długość, mierzoną po wewnętrznej stronie od poziomu wkładki. Podajemy również szerokość szelek, ponieważ uważamy, że im są szersze, tym lepiej, bo na większej powierzchni rozkłada się nacisk na ramiona.
Detale konstrukcji
Ściągacze mają zapobiegać przesuwaniu się koszulki w czasie jazdy, lecz nie mogą uciskać, aby po kilku godzinach jazdy nie doprowadzić użytkownika do szaleństwa, szczególnie te na końcach rękawków i nogawek. Dlatego najlepiej w tej roli sp...