Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

30 czerwca 2022

NR 60 (Czerwiec 2022)

Stroje szosowe Trek Circuit LTD vs. RSL & Velocis

0 84

Część szosowców, zwłaszcza starszego pokolenia, preferuje ubieranie się w stroje zespołów zawodowych, którym kibicują, lub które były na wyprzedaży. Obecnie trend znacząco osłabł, ale nadal można zobaczyć jeżdżące pstrokate słupy reklamowe, czasem nawet bezrefleksyjnie reklamujące marki inwestujące w ocieplenie image’u. Młodsze pokolenia częściej wybierają albo robione na zamówienie stroje własnych zespołów, albo jednolite kolory bez logo. Dla tych przeznaczona jest nowa kolekcja ubrań Treka – Circuit i Velocis.
 

POLECAMY

 

 

Jeszcze do poprzedniego sezonu Trek używał dla ubrań brandingu Bontrager – marki przejętej w latach 90. XX w. Amerykanie nie tłumaczą się ze zmiany – domyślamy się, że to wynik nowego planu marketingowego i konsolidacji. Sądzimy, że ma związek z ogromną inwestycją w odnawialność i redukcję emisji CO2. Trek, jako pierwszy z globalnych firm rowerowych, uruchomił poważny program ekologiczny – już wyeliminowali prawie cały plastik w dostawach rowerów, przedstawili też przełomowe wyliczenia kosztów środowiskowych (wyrażonych w emisji CO2) poszczególnych modeli swoich rowerów. Pionierskie obliczenia są teraz wzorem dla całej branży. Serie ubrań Circuit i Velocis wpisują się w ten trend – większość materiałów z pochodzi recyclingu – Trek deklaruje pozyskiwanie materiału z butelek PET. W przeliczeniu na opakowania o pojemności 500 ml, na koszulkę RSL wychodzi ich 12, Circuit 13. Według metek spodenki Circuit i Velocis wykonano w 100% z recyklingowanego nylonu i elastanu, nie licząc wykończeń. Na stronach produktów Trek deklaruje dla wykorzystywanych tkanin zgodność z wymaganiami ekologiczności i nietoksyczności łańcucha produkcji wymaganą do chwalenia się bluesign® – znakiem szwajcarskiej organizacji weryfikującej użycie zasobów i bezpieczeństwo produktów tekstylnych. Mówi też o certyfikacji „STANDARD 100” organizacji OEKO-TEX zaświadczający, że fabryka, w której produkowane są tkaniny, nie używa szkodliwych chemikaliów ani innych substancji. Nowe stroje wykorzystują ponownie wyprodukowany wcześniej plastik i na szczęście nowy nie jest wprowadzany do obiegu nawet w ich opakowaniach – te są papierowe. Nieco przezierne, ale trwałe torebki marki Vela mają certyfikację odpowiedzialnego pozyskiwania surowców i łatwo je ponownie przetworzyć.

Do testu otrzymaliśmy dwa zestawy spodenek i koszulek: jeden z serii Circuit oraz jeden Velocis/RSL. Oba przeznaczone są do jazdy szosowej, ale adresujące potrzeby różnych grup użytkowników. Circuit to model fitnessowo-rekreacyjny, Velocis/RSL to bezkompromisowa opcja dla zaawansowanych.

Spodenki Velocis i koszulka RSL mają bardzo dopasowany krój w stylu „druga skóra”. To propozycja dla świadomych aerodynamiki i chcących jeździć jak najszybciej. W koszulce RSL dostępnej w kolorach czarnym i granatowym zastosowano kilka materiałów o różnych fakturach, ale bez używanych przez prosów prążków i oczek – na korzyść trwałości. Koszulka jest mocno rozciągliwa, ale Trek skroił ją na szczupłą sylwetkę, np. tester ważący 85 kg przy 192 cm wzrostu z bicepsem o obwodzie 32 cm musiał uważnie ubierać koszulkę rozmiaru L, żeby zmieścić się w rękawki bez naderwania szwów. Z bliska koszulka jest półprzezroczysta prawie jak pończocha – widać przez nią pasek tętnomierza i szelki spodenek, wentylacja jest perfekcyjna, więc jeszcze przy 18°C czuje się mocno rześko. Symboliczny kołnierzyk dociska do szyi, zamek ma minipodszewki tylko na końcach. Dotyka skóry na prawie całej długości, ale tylko się odciska bez otarć. 
 

 


Koszulka RSL w rozmiarze L waży 106 g, tej samej wielkości Circuit 207 g – to dobrze obrazuje różnicę w ilości i grubości użytych materiałów. W spodenkach nie ma istotnej różnicy masy. Przez pas spłaszczający brzuszek Velocis są nawet cięższe: 189 g kontra 167 g Circuit. Efektem ubocznym mocnego przylegania i efektywnego odprowadzania potu jest podatność koszulki RSL na solne wykwity przy dłuższej ostrej jeździe – dla jednych oznaka ostrej jazdy, dla innych skaza na estetyce. Problem nie występuje w Circuit.

Minimalistyczne rękawy nie mają szwów na końcach. Podjeżdżaniu zapobiegają silikonowe nadruki, podobnie na biodrach. Odblask z tyłu jest raczej awaryjny – tak samo w Circuit. Trzy bardzo stabilnie osadzone małe kieszonki nie obwisają. Ponieważ umieszczono je nieco wyżej, do wyciągnięcia czegoś w czasie jazdy wymagają dobrego zakresu ruchu w barkach. Czarne lub granatowe spodenki są matowe, z typową długością nogawek, bez szwów na końcach z silikonowym nadrukiem od wewnątrz. Trek nie mówi, że grubszy podwójny materiał wokół pasa modeluje sylwetkę, ale nie zignorowali w tej kwestii niedawnych osiągnięć rynku athleisure. Mocno wentylowaną dużymi perforacjami wkładkę Pro inForm pokryto delikatnym i chłonnym syntetycznym...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy