Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

31 maja 2019

NR 30 (Maj 2019)

Suplest Road Carbon

410

Cena: 349 euro
Masa: 584 g (para, rozm. 42)
Never Stop Cycling, www.cyclismo.pl

Najbardziej zaawansowany w szosowej kolekcji szwajcarskiego producenta but, którego charakterystyczną cechą jest pozbawiona języka, asymetryczna konstrukcja cholewki. Jej prawa część jest dłuższa, dzięki czemu owija wierzch stopy i przechodzi na drugą stronę. Zdecydowanie krótsza lewa strona służy do regulacji objętości buta. Producent nazwał to anatomicznym owinięciem, za sprawą którego but można lepiej dopasować do różnych kształtów podbicia. 

Ja widzę w tym rozwiązaniu jeszcze dodatkową zaletę – eliminację możliwości złego ułożenia języka lub jego przesuwania się w czasie jazdy. Producent zadbał o komfort użytkowania przez wyłożenie od wewnątrz tej części przyszwy dodatkowej warstwy pianki, a w miejscu styku z nogą znalazł się panel z elastycznego materiału, co zapewnia nodze pełną swobodę ruchu bez ryzyka otarć. Krój cholewki w środkowej i tylnej części jest bardzo ściśle dopasowany, ale pozostawia sporo swobody palcom – i to nawet wtedy, gdy but jest zapięty bardzo mocno. Dobrze, bo palce nie drętwieją w czasie jazdy. Ściśle dopasowany zapiętek jest wysoki, ale z wycięciem na ścięgno Achillesa. Zastosowano w nim podwójny system trzymania pięty – materiał, który wyłożony jest od wewnątrz, jest szorstki w jednym kierunku, przez co zapobiega ślizganiu się skarpetki przy ruchu stopu w górę. Jego działanie jest dodatkowo wspomagane przez silikonowe kropki nadrukowane na jego powierzchni. Całość sprawia, że pięta pozostaje jak zabetonowana nawet przy bardzo mocnych sprintach. Cała wierzchnia część buta uszyta jest z mikrofibry. Jej zewnętrzna strona jest perforowana, a na palcach i po wewnętrznej stronie dodatkowo umiejscowione są panele z siatki. W podeszwie są dwa otwory wentylacyjne: na palcach i w środkowej części, a przód wkładki jest perforowany, tak aby umożliwić przepływ powietrza. Wszystko to sprawia, że buty zapewniają stopom dobrą wentylację i testując je w warunkach wczesnej wiosny, niejednokrotnie musiałem ratować się lekkimi ochraniaczami, by ją ograniczyć.

Suplest nie schlebia modzie na pojedyncze pokrętło – i całe szczęście. Do dyspozycji są dwa zaawansowane pokrętła BOA® IP-1, dzięki którym można bardzo precyzyjnie dozować stopień opięcia zarówno w górnej, jak i dolnej części podbicia. Pokrętła są bardzo wygodne i pokryte nieślizgającym się tworzywem, pozwalają ściągać i luzować napięcie sznurówek „co ząbek”, ale także zluzować je całkowicie jednym ruchem grzybka w górę. Pozwalają na bardzo mocne ściśnięcie, większe niż można uzyskać w innych butach. Ścisłe dopasowanie cholewki sprawia, że nie jest to niezbędne, ponieważ stopa jest wystarczająco dobrze unieruchomiona nawet przy umiarkowanym poziomie ściągnięcia cholewki. Jednak na potrzeby testu jeździłem również przy największym możliwym stopniu zapięcia i muszę stwierdzić, że nawet wtedy system dopasowania nie tworzy bolesnych punktów ucisku. Duża w tym zasługa cienkiej warstwy karbonu w kształcie podwójnej litery „X” naszytej na górnej powierzchni przyszwy. Wzmacnia tę część i...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy