Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

5 stycznia 2022

NR 56 (Styczeń 2022)

Tubolight EVO gravel

0 331

Cena: 279 zł (zestaw na dwa koła), Masa: 35 g/koło
Aspire, www.aspire.eu
Pianka ochronna o nowoczesnym kształcie, przeznaczona do opon o szerokości nominalnej 37–45 mm i obręczy o szerokościach od 19 do 25 mm.

Testowaliśmy wersję przeznaczoną do opon gravelowych. Różni się ona od wersji Road szerokością i specjalnym kanałem biegnącym przez środek. Pozwala on utrzymać przepływ płynu uszczelniającego. Dolna część pianki jest ukształtowana w dwie wargi dobrze sadowiące się w obręczy po prawej i lewej stronie bez względu na jej szerokość. Rozpychając się na boki, nie blokują przestrzeni na przepływ płynu uszczelniającego z zaworu. Boki pianki rozchodzą się śmiało na boki, dobrze chroniąc ranty obręczy i utrzymując kształt dolnej części opony. Natomiast wierzchnia część ukształtowana jest tak, żeby ponad pianką zostawić sporą przestrzeń na powietrze w napompowanej oponie. W rzeczywistym świecie (i na zdjęciu po prawej), a nie jak to widać na górnym zdjęciu, kolarz w czasie jazdy korzysta z zalet opony pneumatycznej, podatności i lekkości toczenia, a dopiero po znacznym dociśnięciu opony przez przeszkodę do akcji wkracza pianka.
Test wykazał, że pianka jest szalenie lekka, ma śliską powierzchnię i nie chłonie płynu. Pomiędzy czołem napompowanej opony a grzbietem pianki pozostaje prawie centymetr miejsca na powietrze. Dzięki charakterystycznej wypukłości na czole pianka szybko wkracza do akcji, co umożliwia jazdę na skrajnie niskich ciśnieniach.
Piankę bardzo łatwo założyć, bo jest dość miękka i elastyczna, choć na obręcz wchodzi z pewnym oporem. Nie ma najmniejszego problemu w pompowaniu. Wargi dobrze ustawiają boki i całość świetnie leży w czasie jazdy, rzeczywiście wspierając boki opony u dołu. W odróżnieniu od okrągłych wałków opona zabezpieczona przez Tubolight w znacznym stopniu wykorzystuje swoją elastyczność i walory sprężanego gazu, pozostając nośną. Dopiero solidne uderzenia, jakie bez pianki doprowadziłyby do kontaktu obręczy z przeszkodą, dają poczuć tępą, gumowatą i narastającą twardość.
Korzystaliśmy z Tubelight przy przeróżnych ciśnieniach, można zejść oszałamiająco nisko. W oponach 40 mm do ciśnienia 0,8 barów opona pozostaje nośna i sterowna. Sprawdziliśmy też jej zdolności runflat i okazały się imponujące! Pięć kilometrów z zerowym ciśnieniem po tłuczniu drogowym może nie było szczytem przyjemności, ale dało się jechać z normalną...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy