XPLR = EXPLORE
To nie będzie zestaw dla wielbicieli gravelowej jazdy w wersji 20 % szuter / 80 % asfalt. To będzie dla tych, co lubią odwrotnie, albo jeszcze bardziej hardcorowo.
Seria XPLR powstała w koalicji SRAM, RockShox i Zipp i obejmuje trzy nowe bezprzewodowe gravelowe napędy, nowy amortyzator do graveli, opuszczaną sztycę oraz koła i komponenty.
Napędy XPLR
W gamie XPLR znalazły się trzy grupy: SRAM Red eTap AXS, SRAM Force eTap AXS oraz SRAM Rival eTap AXS.
Mamy więc 12-rzędowe bezprzewodowe elektroniczne napędy 1x, z kasetami montowanymi na bębenkach XDR. To co odróżniać będzie szosowe napędy AXS od XPLR to kaseta 10-44T lub 10-36T i pojedyncza koronka z przy korbie. Nowy XPLR będzie napędzany bateriami identycznymi jak w "starym" systemie AXS, w użyciu pozostają również łańcuchy FlatTop.
Red
Force
Rival
Przerzutki XPLR
Do dyspozycji będą cztery przerzutki:
Red XPLR eTap AXS o wadze 293 g i ceramicznych łożyskach
Force XPLR eTap AXS o wadze 308 g, ze stalowymi łożyskami
Rival XPLR eTap AXS ważąca 327 g, również ze stalowymi łożyskami.
Korby XPLR
Nowe korby XPLR powstały w 4 wersjach: Red, Force standardowa, Force szeroka i Rival (również w szerokiej wersji).
Wszystkie korby mają możliwość montażu zębatek 38T, 40T, 42T, 44T oraz 46T w systemie direct mount, co wg SRAM obniża wagę, ale uniemożliwia zastosowanie istniejących na rynku zamienników montowanych na śruby do standardowego pająka.
Red i oba Force mają karbonowe ramiona, których długość dobrać można z szerokiej gamy możliwości: 165 mm, 167,5 mm, 170 mm, 172,5 mm,175 mm, 177,5 mm.
Rival pozostaje aluminiowy a długości ramion w tej grupie to 160 mm, 165 mm, 170 mm, 172,5mm, 175 mm.
Waga poszczególnych zestawów kształtuje się następująco:
Red 462 g 172,5mm / 40T
Force 598 g 172,5mm / 40T
Force szeroki suport 604 g 172,5mm / 40T
Rival szeroki suport 706 g 172,5mm / 40T
Red
Force
Kasety XPLR
Użytkownicy będą mogli wybrać jedną z dwóch dedykowanych chromowo-niklowych kaset XPLR:
SRAM XPLR XG-1271 o wadze 373 g
SRAM XPLR XG-1251 ważącą 412 g.
Obie kasety prezentują to samo stopniowanie: 10, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 38, 44 zęby.
"Give gravel some travel" - amor i dropper
XPLR to też dwa produkty RockShoxa: nowy widelec amortyzowany Rudy oraz sztyca Reverb XPLR AXS.
Tłumik Charger Race Day zastosowany w Rudym to najlżejszy tłumik RockShoxa. Posiada lockout i regulację odbicia (tutaj przyzwyczajeni do liczenia kliknięć użytkownicy poczują się zawiedzeni, gdyż regulacja przebiega przy użyciu klucza).
Nowa sprężyna powietrzna Solo Air to specjalne rozwiązanie dla małego skoku (w Rudym mamy go tylko 30 lub 40 mm do wyboru), pozwala ona na wydajne tłumienie drobnych nierówności i "wygładzanie" drogi, ale również usztywnia się w końcowej fazie ugięcia przy dużych uderzeniach.
Przestrzeń
Rudy pozwala na zastosowanie błotnika (a dokładnie błotnika RockShoxa) oraz na zastosowanie opon do 50 mm szerokości. Oś w Rudym jest standardowa dla większości współczesnych graveli - 12x100 mm.
Reverb AXS XPLR
Nowa sztyca od RockShocka w końcu w średnicy 27,2 mm i oferująca dwa zakresy skoku: 50 lub 75 mm.
Jarzmo w dwóch wersjach kompatybilnych z 7 mm okrągłymi prętami siodła lub z ovalnymi 7x9 mm lub 7x10mm.
Długość całkowita sztycy to 400 mm lub 350mm
Technologia AXS umożliwia dostosowanie działania sztycy przy użyciu aplikacji AXS Mobile App AXS.
Manetki występują tu w dwóch wersjach: do kierownicy baranka i do prostej.
baterie kompatybilne z wszystkimi systemami AXS.
Wodoodporność i pyłoodporność systemu kształtuje się na poziomie IP69K.
Koła Zipp 101 XPLR i opony G40 XPLR
Seria XPLR to również koła i opony Zipp.
Koła to konstrukcja obręczy o pojedynczych ściankach i nowe wytrzymałe piasty ZR1.
Dostępne w wersji 700c o wadze zestawu 1665 g oraz w wersji 650b ważącej 1590 g, obie wersje o wewnętrznej szerokości obręczy 27 mm. Koła obejmuje dożywaotnia gwarancja.
Opony Zipp G40 XPLR 40 mm to średnio agresywny bieżnik dostosowany do jazdy po cięższym terenie.
Waga 480 g.
Ceny
Przerzutki
Red XPLR eTap AXS 3.199 zł
Force XPLR eTap AXS 1549 zł
Rival XPLR eTap AXS 1299 zł
Kasety
XG-1271 12 biegów 10-44T 1099 zł
XG-1251 12 biegów 10-44T 795 zł
Korby
Red 1x Direct Mount 40-46T 3299 zł
Force 1x D1 Direct Mount 40-46T 1199 zł
Force 1x Wide 40T 1199 zł
Widelec
RUDY Ultimate Race Day - korona pod 700c, oś 12x100, skok 30/40 mm, kolor Gloss Black/Kwiqsand, (w tym błotnik, śruby, oś Maxle Stealth) 4099 zł
Opuszczana sztyca
REVERB AXS XPLR 27.2 mm, skok 50/75 mm, długość 350/400 mm (w tym bateria i ładowarka), pilot-manetka sprzedawany oddzielnie 2799 zł
Koła
przód AM 101 XPLR Carbon Tubeless, mocowanie hamulca Center Lock, 700c/650b, oś 12x100m, kolor Graphic/Kwiqsand Graphic 4099 zł
tył AM 101 XPLR Carbon Tubeless, mocowanie hamulca Center Lock, 700c/650b, bębenek SRAM 10/11sp/XDR, oś 12x142mm, kolor Graphic/Kwiqsand 4599 zł
Opony
Zipp G40 XPLR Clincher Puncture Resistant 700x40c 349 zł
Kierownica
AM Zipp Handlebar Drop Service Course SL 70 XPLR 40-46 cm (center-to-center) Matte Black w/ Gloss Logos A2 589 zł
Więcej na stronie sram.com/en/sram/xplr
A jeśli zastanawiasz się już, czy będzie można mieszać nowego XPLR z Shimano, trochę napisaliśmy o tym w artykule Mieszanie komponentów Shimano i SRAM 1x12.