Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sprzęt

10 sierpnia 2021

XPLR czyli gravelowe zamieszanie w SRAM, RockShox i Zipp

0 213

XPLR, czyli EXPLORE - to nowe napędy, amortyzator, sztyca, koła i komponenty do graveli. Tak! Jeszcze nowsze "cosie" do graveli wchodzą na rynek i za chwilę pojawią się w rowerach. Od tego momentu gravele jeszcze bardziej "go MTB"!

 

XPLR = EXPLORE

To nie będzie zestaw dla wielbicieli gravelowej jazdy w wersji 20 % szuter / 80 % asfalt. To będzie dla tych, co lubią odwrotnie, albo jeszcze bardziej hardcorowo. 

POLECAMY

Seria XPLR powstała w koalicji SRAM, RockShox i Zipp i obejmuje trzy nowe bezprzewodowe gravelowe napędy, nowy amortyzator do graveli, opuszczaną sztycę oraz koła i komponenty. 

 

 

 

 

 

Napędy XPLR

W gamie XPLR znalazły się trzy grupy: SRAM Red eTap AXS, SRAM Force eTap AXS oraz SRAM Rival eTap AXS. 

Mamy więc 12-rzędowe bezprzewodowe elektroniczne napędy 1x, z kasetami montowanymi na bębenkach XDR. To co odróżniać będzie szosowe napędy AXS od XPLR to kaseta 10-44T lub 10-36T i pojedyncza koronka z przy korbie. Nowy XPLR będzie napędzany bateriami identycznymi jak w "starym" systemie AXS, w użyciu pozostają również łańcuchy FlatTop. 

 

Red

 

 

Force

 

 

Rival

 

 

Przerzutki XPLR

Do dyspozycji będą cztery przerzutki:

Red XPLR eTap AXS o wadze 293 g i ceramicznych łożyskach

 

 

 

Force XPLR eTap AXS o wadze 308 g, ze stalowymi łożyskami

 

 

Rival XPLR eTap AXS ważąca 327 g, również ze stalowymi łożyskami.

 

 

 

Korby XPLR

Nowe korby XPLR powstały w 4 wersjach: Red, Force standardowa, Force szeroka i Rival (również w szerokiej wersji).

Wszystkie korby mają możliwość montażu zębatek 38T, 40T, 42T, 44T oraz 46T w systemie direct mount, co wg SRAM obniża wagę, ale uniemożliwia zastosowanie istniejących na rynku zamienników montowanych na śruby do standardowego pająka. 

 

Red i oba Force mają karbonowe ramiona, których długość dobrać można z szerokiej gamy możliwości: 165 mm, 167,5 mm, 170 mm, 172,5 mm,175 mm, 177,5 mm. 

Rival pozostaje aluminiowy a długości ramion w tej grupie to 160 mm, 165 mm, 170 mm, 172,5mm, 175 mm.

 

Waga poszczególnych zestawów kształtuje się następująco:

Red 462 g 172,5mm / 40T

Force 598 g 172,5mm / 40T

Force szeroki suport 604 g 172,5mm / 40T

Rival szeroki suport 706 g 172,5mm / 40T

 

 

Red

 

 

Force

 

 

Kasety XPLR

Użytkownicy będą mogli wybrać jedną z dwóch dedykowanych chromowo-niklowych kaset XPLR:

SRAM XPLR XG-1271 o wadze 373 g

 

 

SRAM XPLR XG-1251 ważącą 412 g. 

 

Obie kasety prezentują to samo stopniowanie: 10, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 38, 44 zęby. 

 

 

"Give gravel some travel" - amor i dropper

XPLR to też dwa produkty RockShoxa: nowy widelec amortyzowany Rudy oraz sztyca Reverb XPLR AXS

 

Tłumik Charger Race Day zastosowany w Rudym to najlżejszy tłumik RockShoxa. Posiada lockout i regulację odbicia (tutaj przyzwyczajeni do liczenia kliknięć użytkownicy poczują się zawiedzeni, gdyż regulacja przebiega przy użyciu klucza). 

Nowa sprężyna powietrzna Solo Air to specjalne rozwiązanie dla małego skoku (w Rudym mamy go tylko 30 lub 40 mm do wyboru), pozwala ona na wydajne tłumienie drobnych nierówności i "wygładzanie" drogi, ale również usztywnia się w końcowej fazie ugięcia przy dużych uderzeniach. 

 

 

 

Przestrzeń

Rudy pozwala na zastosowanie błotnika (a dokładnie błotnika RockShoxa) oraz na zastosowanie opon do 50 mm szerokości. Oś w Rudym jest standardowa dla większości współczesnych graveli - 12x100 mm.

 

 

 

 

 

Reverb AXS XPLR

Nowa sztyca od RockShocka w końcu w średnicy 27,2 mm i oferująca dwa zakresy skoku: 50 lub 75 mm. 

Jarzmo w dwóch wersjach kompatybilnych z 7 mm okrągłymi prętami siodła lub z ovalnymi 7x9 mm lub 7x10mm. 

Długość całkowita sztycy to 400 mm lub 350mm

Technologia AXS umożliwia dostosowanie działania sztycy przy użyciu aplikacji AXS Mobile App AXS.

Manetki występują tu w dwóch wersjach: do kierownicy baranka i do prostej. 

baterie kompatybilne z wszystkimi systemami AXS.

Wodoodporność i pyłoodporność systemu kształtuje się na poziomie IP69K.

 

 

 

 

Koła Zipp 101 XPLR i opony G40 XPLR

Seria XPLR to również koła i opony Zipp. 

Koła to konstrukcja obręczy o pojedynczych ściankach i nowe wytrzymałe piasty ZR1. 

Dostępne w wersji 700c o wadze zestawu 1665 g oraz w wersji 650b ważącej 1590 g, obie wersje o wewnętrznej szerokości obręczy 27 mm. Koła obejmuje dożywaotnia gwarancja. 

 

 

 

 

 

Opony Zipp G40 XPLR 40 mm to średnio agresywny bieżnik dostosowany do jazdy po cięższym terenie. 

Waga 480 g.

 

 

 

Ceny

Przerzutki

Red XPLR eTap AXS 3.199 zł 

Force XPLR eTap AXS 1549 zł

Rival XPLR eTap AXS 1299 zł 

 

Kasety

XG-1271 12 biegów 10-44T 1099 zł

XG-1251 12 biegów 10-44T 795 zł

 

Korby

Red 1x Direct Mount 40-46T 3299 zł

Force 1x D1 Direct Mount 40-46T 1199 zł 

Force 1x Wide 40T 1199 zł

 

Widelec

RUDY Ultimate Race Day - korona pod 700c, oś 12x100, skok 30/40 mm, kolor Gloss Black/Kwiqsand, (w tym błotnik, śruby, oś Maxle Stealth) 4099 zł

 

Opuszczana sztyca 

REVERB AXS XPLR 27.2 mm, skok 50/75 mm, długość 350/400 mm (w tym bateria i ładowarka), pilot-manetka sprzedawany oddzielnie 2799 zł

 

Koła

przód AM 101 XPLR Carbon Tubeless, mocowanie hamulca Center Lock, 700c/650b, oś 12x100m, kolor Graphic/Kwiqsand Graphic 4099 zł 

tył AM 101 XPLR Carbon Tubeless, mocowanie hamulca Center Lock, 700c/650b, bębenek SRAM 10/11sp/XDR, oś 12x142mm, kolor Graphic/Kwiqsand 4599 zł

 

Opony

Zipp G40 XPLR Clincher Puncture Resistant 700x40c 349 zł 

 

Kierownica

AM Zipp Handlebar Drop Service Course SL 70 XPLR 40-46 cm (center-to-center) Matte Black w/ Gloss Logos A2 589 zł

 

Więcej na stronie sram.com/en/sram/xplr

 

A jeśli zastanawiasz się już, czy będzie można mieszać nowego XPLR z Shimano, trochę napisaliśmy o tym w artykule Mieszanie komponentów Shimano i SRAM 1x12.

 

Przypisy