Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

23 listopada 2021

NR 55 (Listopad 2021)

Zycle ZBike

0 298

Cena: 7299 zł
Polsport, www.pol-sport.com

Zycle to marka hiszpańskiej firmy, która produkowała trenażery dla BKool do 2019 roku. Kiedy BKool zredefiniował się jako wyłącznie dostawca software’u – swojej wirtualnej platformy treningowej, rozpoczęła sprzedaż pod własnym logo. Ich oferta obejmuje obecnie trzy modele – opisany poniżej kompletny rower stacjonarny Zbike, inteligentny trenażer Zdrive typu „direct drive” i klasyczny, ale interaktywny trenażer z rolką oporową na tylne koło Zpro.

Wraz ze wzrostem popularności „kolarstwa pokojowego”, jeszcze przed pandemią, zaczęły się pojawiać specjalne stacjonarne rowery treningowe. Wahoo ma model łączący trenażer Kickr i interaktywne pochylanie roweru jak w urządzeniu Climb. Tacx ma model zbudowany na bazie Neo z wbudowanym ekranikiem i wentylatorami. Żaden z obecnych na rynku rowerów treningowych nie ma ruchomej kierownicy, a i tak kosztują tyle, co nie najgorsza szosówka.

POLECAMY

Dostawa i uruchomienie

Zbike jest najcięższym rowerem, na jakim dotychczas siedziałem – netto 50 kg. 
Przychodzi zapakowany w dobrze przemyślane tekturowe pudło, podobne do używanego w klasycznych rowerach, ale nie jest to przedmiot, który można przenieść, czy choćby podnieść jednoosobowo, czego nie omieszkał soczyście skomentować kurier doświadczony w dostarczaniu rowerów oraz e-bike’ów do redakcji. Opakowanie rozkłada się na trzy części i wysuwa się nad trenażerem. Montaż jest prosty i dobrze opisany na stronie, do której prowadzi kod QR z dwustronicowej wielojęzycznej instrukcji (chociaż brak polskiego). Sprowadza się do dokręcenia poprzecznych nóg, włożenia sztycy, kolumny kierownicy i zainstalowania samej kierownicy oraz podłączenie jej jednym sprężynkowym kablem do gniazda w przedniej kolumnie trenażera. Gdyby nie pedały, do całego montażu wystarczyłby jeden klucz imbusowy 5 mm (w zestawie). Malutki zasilacz wymaga ustawienia stacji treningowej nie dalej niż 1,5 m od gniazdka lub przedłużacza. Wpina się go w ramę nośną tuż nad podłogą. Aktualizację oprogramowania można załatwić w kilka minut apką na smartfonie – wymaga do tego rejestracji z przesłaniem zdjęcia rachunku. My testowaliśmy na wersji 3.51. Lemondka doskonale nadaje się do położenia tabletu. Można go też podłączyć do gniazda USB-A na kolumnie kierownicy (wystarczająco mocne do ładowania iPada). Do wybranej aplikacji treningowej można się podłączyć przez ANT+ lub BT Smart. Połączenie do Zwift na iPadzie (przez BT) zajęło sekundy na rozpoznanie ZBike jako interaktywnego trenażera oraz źródła mocy i kadencji. Pozostawiło też wolny kanał BT na podłączenie osobnego tętnomierza. Garmin Edge 830 rozpoznał ZBike jako trenażer prawie natychmiast po uruchomieniu i zaproponował podłączenie przez ANT+.

Fitting

Na ZBike mogą trenować osoby o wadze od 50 do 100 kg i wzroście od 1,6 do 1,95 m. Wysokość siodła i kierownicy, a także odległość kierownicy od siodła reguluje się łatwo i bezstopniowo bez narzędzi. Duże dźwignie nie wymagają wysiłku do dokręcenia. Nie ma smaru, nic nie brudzi. Szare oznaczenia wysokości na czarnym lakierze tylnej i przedniej kolumny są nienachalne, ale przez to niełatwe do odczytania. Wartości na sztycy są z grubsza wykalibrowane do wysokości od środka suportu – zmie­rzona wysokość oryginalnego siodła wypada ok. 1 cm niżej niż wynika z podziałki – zmieni się w przypadku zastosowania innego jarzma lub siodła. Wysokość kierownicy to bardziej abstrakcyjna wartość – wygląda również na odległość od suportu, czyli przekątną pomiędzy zasięgiem (reach) i wysokością (stack). Pozioma regulacja przesunięcia kierownicy nie ma oznaczeń. Brakuje regulacji przesunięcia siodła w przód i tył. Oczywiście można je wyregulować na prętach, jak w zwykłym rowerze, ale zastosowane najtańsze hipermarketowe jarzmo wymaga użycia klucza 13 mm, silnego dokręcenia i ogólnie nie zachęca do kombinowania. Kolumna podsiodłowa jest pochylona pod standardowym w szosówkach kątem 73°, więc większość użytkowników powinna znaleźć swoje optimum jak w zwykłym rowerze, chyba że chcieliby potrenować w pozycji TT – wtedy klops. Kierownica ma większą średnicę niż w typowym rowerze i oferuje wiele chwytów. Zamiast imitacji klamek, jak u konkurencji, ma „bycze rogi” i dodatkowo lemondkę, ale bez podłokietników. Pokryto ją bardzo trwałą, twardą antypoślizgową i lekko spienioną gumą. Utrzymanie kierownicy w czystości nie powinno być problemem i nie widzimy też ryzyka korozji, która zakończyła żywot niejednego ujeżdżanego w domu baranka z owijką.
Korby mają długość 170 mm, której nie można zmienić lub dobrać przy zakupie. W zestawie są uniwersalne pedały ze stroną płaską i jednostronnym gniazdem SPD na metalowe bloki MTB (również w zestawie). Można też oczywiście wkręcić dowolne inne standardowe pedały. ZBike ma spory rozstaw korb na szerokość – odległość między zewnętrznymi płaszczyznami korb (Q-factor) to 185 mm (Zycle podaje 188 mm). Dla porównania typowe rowery szosowe mają 140–150 mm, a rowery MTB 170 mm i więcej. W fatbike’u Q-factor może osiągnąć ponad 210 mm. Ten parametr jest zazwyczaj przereklamowany i przyzwyczajenie do rozstawu różniącego się o 1–2 cm zajmuje tylko chwilę, ale są osoby, dla których to kluczowa sprawa. Ci powinni przyjrzeć się rowerom stacjonarnym Wahoo i Tacx, które mają najwęższe rozstawy w branży (odpowiednio: 150 i 147 mm). Na Zbike o 4 cm szerszy rozstaw pedałów jest zauważalny nawet po dłuższej jeździe. Do swojego smart bike’a Wahoo opracowało aplikację pomagającą przenieść ustawienia z roweru „zewnętrznego” na treningowy. W Zycle nie ma odpowiednika, więc dla dokładnego odwzorowania pozycji kluczowa jest miarka.
 

1. Przy spokojnej, jednostajnej jeździe ZBike mierzy przykładaną przez jadącego moc dokładnie. Przy większym obciążeniu i mocniejszym rozgrzaniu dryfuje, zawyżając wyniki. Różnice sięgające odcinkami 40 W są akceptowalne dla niewymagającego użytkownika, ale nie pozwolą ekspertowi przeprowadzić skutecznego treningu opartego na pomiarze mocy.


Ostre koło

Pierwszym i bardzo charakterystycznym wrażeniem po rozpoczęciu używania Zbike jest brak możliwości zatrzymania korb podczas jazdy. Podobnie jak w rowerze torowym, kiedy „koło” jest w ruchu, korby zawsze się obracają. Większa część koła zamachowego Zbike wystaje z obudowy – ważący 14 kg aluminiowy dysk o średnicy 45 cm jest spektakularny i przypomina trochę element pojazdu z filmu Tron. Podczas jazdy nie można pozwolić na zbliżanie się dzieci i zwierząt domowych, zwłaszcza, że nagłe zatrzymanie nie jest możliwe – trzeba przestać przykładać siłę i pozwolić ustawionemu oporowi stopniowo zmniejszyć prędkość, hamować jak na ostrym kole – pedałami. Rower ma też hamulec awaryjny – czerwoną dźwignię na szczycie kolumny kierownicy. To de facto klamka hamulcowa połączona z klockiem ocierającym się o krawędź koła zamachowego. Zatrzymanie z jej pomocą może być łatwiejsze dla lżejszych osób.
Zbike jest praktycznie bezgłośny. Moim odniesieniem jest Tacx Neo, często określany jako najcichszy trenażer w branży. A i tak mimo konstrukcji eliminującej wycie zdarzające się w innych modelach – nie jest bezgłośny. W zależności od przełożenia słychać też ciszej lub głośniej łańcuch roweru pracujący na zębatkach. Zbike to wręcz inna liga – nie wydaje dźwięków napędu i wypróbowany przy mocach długodystansowych wtapia się w tło mieszkania w centrum miasta. Na dźwięk napędu Zbike nie wpływa kadencja, prędkość obrotowa bardzo dobrze łożyskowanego koła zamachowego ani ustawiony opór. Przy jeździe z mocą powyższej 350 W i przy staniu na pedałach poskrzypują za to ocierające o siebie panele obudowy. W praktyce sapanie użytkownika i wentylator i tak są głośniejsze niż trenażer.
Przyciski na kierownicy mają krótki skok bez wyraźnego „pstryknięcia”. Można je nacisnąć krótko lub trzymać naciśnięte. Ich rolą jest kontrola napędu. Rower nie ma przełożeń w klasycznym rozumieniu. Przyciski płynnie sterują siłą oporu. Jednokrotne krótkie naciśnięcie skutkuje bardzo subtelną zmianą. Eksperymenty z manualnym przejściem od najsłabszego do najmocniejszego obciążenia – odpowiednik przeskoczenia całej kasety w klasycznym rowerze – wykazały, że potrzeba na to trochę ponad 9 s, zdecydowanie dłużej niż w realu. Ustawienia oporu można tylko odczuć. Nie ma żadnego wskaźnika. Ponieważ manualne zmiany oporu są powolne i...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy