Dołącz do czytelników
Brak wyników

11,111111 metra na sekunde

Artykuł | 29 kwietnia 2019 | NR 27
164

Test lampek o deklarowanej mocy minimum 800 lm, mocowanych na kierownicy i ładowanych przez USB. Przyjęliśmy założenie, że mają umożliwić szosową jazdę w całkowitej ciemności z prędkością 40 km/h, czyli tytułowe 11,111111 m/s.

Jak odczytywać dane

Liczbowe parametry świecenia (moc i czas) oraz parametry akumulatorów przytaczamy na podstawie materiałów producenckich. Brak danych (b.d.) oznacza, że producent nie podaje określonych parametrów. Warto zwrócić uwagę, że czas świecenia może być mierzony w różnych warunkach (np. temperatura), dlatego dane te należy traktować czysto poglądowo. To samo podejście należy przyjąć przy porównywaniu wskazywanej przez producentów długości czasu ładowania i pamiętać, że gniazdko USB w komputerze może potrzebować nawet więcej czasu do naładowania tych potężnych akumulatorów, niż opisują producenci. Do szybszego ładowania potrzebne są wydajniejsze wtyczki USB i ładowarki o wyższym amperażu, zgodne z zaleceniami producenta lampki.

Sygnalizacja na boki oznacza, że reflektor skonstruowany jest tak, żeby lampka świeciła także po bokach. Niektórzy producenci pomijają to rozwiązanie, inni stosują dodatkowe źródła. Skuteczność tego rozwiązania zależy od wielkości powierzchni, natężenia światła i jego ukierunkowania.

Jeśli producent podał kod szczelności, prezentujemy go, w innych wypadkach opisujemy zgodnie z producentem lub – jeśli jej nie podaje – opisujemy jako „b.d.” Kod IP (zdefiniowany w międzynarodowej normie IEC 60529) klasyfikuje stopnie ochrony przed wtargnięciem ciał stałych, kurzu i wody w obudowach elektrycznych. Standard ma na celu dostarczenie użytkownikom bardziej szczegółowych danych niż niejasne informacje marketingowe, takie jak „wodoodporność”. IP67 oznacza, że wnętrze jest całkowicie zabezpieczone przed wnikaniem kurzu oraz szczelne przy zanurzeniu na głębokość od 15 cm do 1 m. IPX4 oznacza całkowite zabezpieczenie przed spryskiwaniem i zachlapaniem wodą z różnych kierunków z natężeniem do 10 l/min. IPX6 oznacza całkowite zabezpieczenie przed strumieniem wody płynącej z różnych kierunków z wydajnością do 100 l/min. W czasie długotrwałego zanurzenia powyżej 1 m istnieje możliwość przedostania się wody do środka obudów tej klasy.

W naszym laboratorium zważyliśmy wszystkie lampki i opisaliśmy najważniejsze cechy. Masa ma znaczenie zwłaszcza dla optymistów, którzy uważają, że zdążą wrócić przed zmrokiem. Otóż, drodzy optymiści, wiem po sobie, że nie zawsze. Dlatego zawsze warto wozić lampkę, zwłaszcza w porach przejściowych. Im lżejsza, tym mniejsze obrzydzenie szosowca. Pisząc o mocowaniu do kierownicy, zwróciliśmy uwagę na rodzaj mocowania i jego wielkość. Lampki o takich parametrach jasności i czasu świecenia są na tyle ciężkie, że sprawdzają się wyłącznie mocne zaciski. I właśnie takie są wszystkie obejmy zastosowane w testowanych lampach. Te na taśmę zębatą oferują płynny i bardzo obszerny zakres regulacji, jednak na cieńszych kierownicach sporo taśmy będzie odstawało. Dlatego wyróżniamy rozwiązanie z Kryptonite, w którym pasek schludnie się chowa. Niestety, samo zapięcie jest przez to duże i niezbyt poręczne. Przepięknie rozwiązano ten problem w Mactronicu, którego mocowanie jest mocne i filigranowe zarazem. Wśród przegubowych obejm wyróżniamy na plus rozwiązanie z Knoga oraz nieomal bliźniacze z Fluxów Specialized. Pozwalają elegancko ominąć pancerze chowające się pod owijką i ukryć lampkę pod kierownicą, a dźwignia szybkozamykacza mocno zaciska się na kierownicy. Choć pozbawione są one regulacji na boki, to szalenie wąska obejma może zgrabnie przytulić się do mostka i zachować prosty kierunek świecenia. Mocowanie ProX Cratera ze względu na małą średnicę rozwarcia może być w szosówkach problematyczne. Regulacja ukierunkowania może pomóc w montażu lampek przy kierownicach giętych wstecz.

Możliwość włożenia zapasowych akumulatorów jest rozwiązaniem, które pokochają długodystansowcy. Zawsze w kieszeni można schować zapasowy akumulator na „czarną godzinę”. Taką możliwość dają Cat Eye, Knog, Mactronic oraz ProX Crater. Dwa ostatnie pozwalają korzystać z niedrogich ogniw 18650.

Próba świecenia

To najważniejsza część naszego testu. Zdjęcia wykonaliśmy przy najmocniejszym trybie świecenia światłem ciągłym, po całkowitym naładowaniu zgodnie z zaleceniami producenta. Próbę zrealizowaliśmy na nieużywanym w nocy fragmencie dwukierunkowej ulicy o szerokości 6 m, z półtorametrowym poboczem po prawej i lewej stronie i po ustawieniu lampki w osi drogi.

Co pięć metrów rozstawiliśmy sześć żółtych słupków. Zdjęcia zostały wykonane w tych samych warunkach oświetleniowych i przy tych samych parametrach naświetlania poszczególnych zdjęć. Lampki mocowane były do kierownicy tak, żeby jak najlepiej oświetlały drogę przed kokpitem....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy