Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

15 lipca 2019

NR 32 (Lipiec 2019)

Canyon Endurace CF 8.0 Disc

0 150

Klucz do zrozumienia tego roweru tkwi w nazwie, w której człon RACE jest elementem dominującym. To nie jest klasyczny, spokojny długodystansowiec, ale wygodny ścigacz, co dla jednych może być jego największą zaletą, dla innych wadą. Geometria jest trochę złagodzona w stosunku do modelu Ultimate, a wyższy współczynnik pozycji wskazuje na trochę bardziej wyprostowaną sylwetkę. Jednak kokpit może być ustawiony naprawdę bardzo nisko, niżej niż w wielu maszynach wyścigowych (zobaczcie artykuł o geometrii szosowej na s. 12). 

Do tego możliwości jego podniesienia też nie są przesadnie wielkie i nie jest możliwe uzyskanie równie wyprostowanej pozycji jak w wielu innych rowerach typu endurance. Canyon bardzo żywo reaguje na ruchy kierownicą, jak rasowa maszyna wyścigowa – bardzo fajnie, ale znowu ci, którzy szukają spokojnego roweru, łatwego w prowadzeniu, mogą być niemiło zaskoczeni. Bardzo dobrą cechą jest to, że wraz ze wzrostem prędkości stabilność roweru rośnie, więc nie ma problemu, aby puścić się na zjazdach. Ułatwiają to również kierownica z wyraźnie poszerzonym dolnym chwytem oraz hamulce. Genialne, mocne, z „głęboką” klamką, która pozwala łatwo dozować i kontrolować ich siłę. Oba wyposażone są w tarcze 160 mm i do tego klocki z radiatorami, więc niestraszne im nawet kilkunastokilometrowe alpejskie zjazdy. W tej materii Canyon na szczęście nie poszedł na aptekarskie oszczędności na masie kosztem skuteczności systemu. Endurace doskonale się wspina, efektywnie i wygodnie zarówno na długich podjazdach, jak i na krótkich, stromych ściankach. 
 

  1. Sztyca VCLS to bardzo ciekawa i zaawansowana konstrukcja. Składa się z dwóch niezależnych elementów zbudowanych z włókien węglowych. Dzięki charakterystycznemu spłaszczeniu zachowują się jak sprężyny płaskie, odginając się do tyłu pod wpływem nacisku na siodło. Sztyca ma odwracalne jarzemko, dzięki czemu można wybrać między dwiema wartościami offsetu +25 lub +13 mm. Regulacja nachylenia siodła odbywa się przez przesunięcie względem siebie obu połówek sztycy. Aby nie następowało to w niezamierzonych momentach, na końcu wsuniętym w ramę znajduje się mechanizm blokujący skręcany śrubą. Ale żeby ustawić kąt siodełka trzeba wyciągnąć sztycę z ramy. Przy tych wszystkich funkcjonalnościach jej masa nie jest wysoka i wynosi 235 g. 
  2. Kaseta z zakresem 11–34 w rowerze szosowym to naprawdę rzadkość. Dzięki niej napęd roweru Canyon ma zakres przełożeń, wynoszący aż 445%, jak w rowerach MTB. Dla porównania, w standardowych konfiguracjach napędu wartości te są wyraźnie niższe i wynoszą 393% dla kasety 11–30, 368% dla kasety 11–28 i 327% dla wyścigowej konfiguracji z kasetą 11–25. Oczywiście medal ma dwie strony i w wypadku kasety 11–34 tą ciemną jest stopniowanie przełożeń. Wymienione wyżej alternatywne kasety oferują odpowiednio pięć (11–28 i 11–30) lub aż siedem (11–25) przełożeń stopniowanych co jeden ząb, kaseta z roweru Canyon – ani jednego. Duży rozstaw między skrajnymi zębatkami wymusił stopniowanie co dwa zęby dla większości przełożeń, a przy dwóch ostatnich koronkach skok wynosi trzy i cztery zęby.
  3. Opony Grand Prix 4000 S II nie wymagają rekomendacji, bo to jeden z najbardziej znanych modeli wyścigowych w ostatnich latach, który w tym roku doczekał się nowej wersji GP 5000. Warstwa z tworzywa Vectran daje im dużą odporność na przebicia, a mieszanka Black Chili – przyczepność w każdych warunkach, niskie opory toczenia i duży przebieg. Jedyne, czego może w nich brakować, to technologii tubeless. Duża szerokość wewnętrzna obręczy kół DT sprawiła, że opony Grand Prix o nominalnym rozmiarze 28C w rzeczywistości miały szerokość bliską 32 mm, wartość prawie jak w gravelach. Pasuje to do długodystansowej części osobowości Endurace, bo zapewniają komfort, pozwalając jeździć z ciśnieniem nawet ok. 5 bar bez utraty odporności na uszkodzenia. Gdy zdobywając jedno z górskich pasm, zobaczyłem, że na jego szczycie asfalt nie ma ciągłości i dwa kilometry trzeba pokonać po drodze bitej, a następnie po trylince, dzięki tym oponom nie miałem przed tym żadnych obiekcji. 


Można napisać, że pomaga w tym konfiguracja przełożeń, ale byłaby to tylko połowa prawdy. Napęd Endurace to bardzo dziwna konfiguracja, ze względu na połączenie szybkich, półkompaktowych koronek w korbach z kasetą 11–34! Daje to niesamowicie szeroki jak na rower szosowy zakres przełożeń, jednak czy naprawdę potrzebny? Nawet średnio wytrenowanemu szosowcowi do zdobywania bardzo stromych podjazdów wystarczy kaseta z największym trybem 28 lub 30. Z drugiej strony ci, którzy potrzebują w kasecie trybu 34 z., nie wykorzystają koronek 52/36 i polecamy im takie w rozmiarze kompaktowym (50/34 z.), by łatwiej uzyskiwać wyższą kadencję. W rezultacie zestaw przełożeń zaproponowany przez firmę Canyon tylko pozornie jest bardzo uniwersalny, w praktyce nie jest dostosowany ani do zaawansowanych, ani do początkujących użytkowników. Do tego odstępy między biegami są duże, co utrudnia jazdę w równym tempie. Na szczęście błąd ten łatwo można łatwo i stosunkowo niedrogo naprawić, wystarczy tylko zmienić kasetę lub koronki.

Elastyczność sztycy jest łatwo wyczuwalna, wyraźnie czuć, jak się ugina po najechaniu na nierówność i pochłania wywołany tym wstrząs. Działa na tyle dobrze, że powoduje sporą dysharmonie między przodem a tyłem. Większe nierówności, których nie są wstanie zamortyzować opony, przód pokonuje dość twardo i gdy mentalnie przygotowujemy się na to, że zaraz dostaniemy „strzał” w siedzenie, to się okazuje, że tył przechodzi zadziwiająco miękko. Super! Mamy nadzieję, że inżynierowie firmy Canyon pracują już nad podobnym rozwiązaniem, które sprawi, że przód roweru będzie równie dobrze amortyzowany. 


Geometria 11 602 zł*** | Canyon, www.canyon.com
 

Rozmiary: 2XS, XS, S (rozmiar testowany), M, L, XL, 2XL; * mostek na +/-, podana wartość nie uwzględnia 27 mm podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy 
*** cena zawiera koszt wysyłki 203 zł

Patrząc na parametry, widać w nich miks dwóch DNA – zarówno wyścigowego, jak i endurance. Rower jest trochę dłuższy jak na długodystansowca przystało, ale łączy się to z małym ciągiem widelca oraz dość niską pozycją. Jej współczynnik wynosi 1,47, a to oznacza, że zdecydowanie jej bliżej do maszyn wyścigowych niż superwygodnych długodystansowców, co dla części użytkowników może być zaletą, ale dla innych niekoniecznie.

 

Wykresy powstały na...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy