Koła - najlepszy upgrade roweru XC

Ekwipunek Otwarty dostęp

Jednym z najczęściej wymienianych komponentów w rowerze, często nawet zaraz po zakupie, są koła. Powodów jest mnóstwo, ale podstawowy jest taki, że tzw. modele OEM-owe, czyli seryjnie montowane do rowerów, często nie przystają do niego klasą. Stoi to w dużej sprzeczności do walorów użytkowych, bo koła są elementem, który w fundamentalnym stopniu wpływa na osiągi. 

Jednym z najczęściej wymienianych komponentów w rowerze, często nawet zaraz po zakupie, są koła. Powodów jest mnóstwo, ale podstawowy jest taki, że tzw. modele OEM-owe, czyli seryjnie montowane do rowerów, często nie przystają do niego klasą. Stoi to w dużej sprzeczności do walorów użytkowych, bo koła są elementem, który w fundamentalnym stopniu wpływa na osiągi. 

Ostatnio ceny kół z obręczami carbonowymi nie są już tak przerażające, ale wciąż pokutuje przeświadczenie i obawa, że do kolarstwa górskiego obręcze z włókna węglowego się nie nadają. Otóż w rzeczywistości jest mnóstwo cech, które przemawiają za tym materiałem. Obręcze z włókna węglowego nie odkształcają się tak łatwo jak aluminiowe, przez co trudniej jest takie koła scentrować. Dodatkowo przy mocnym uderzeniu obręcz nie pęka tak łatwo jak aluminium, tylko zostają naruszone poszczególne warstwy carbonu, ale da sie jechać. Bardzo istotną zaletą jest możliwość wykonania szerokich obręczy powyżej 25 mm (w modelach do XC), co daje dużo lepsze właściwości trakcyjne przy zachowaniu relatywnie niskiej masy. Istotną kwestią jest jednak rodzaj włókna węglowego, z jakiego zostały wykonane obręcze oraz technologia ich produkcji. Bardzo wiele o włóknie mówi opisujący go „moduł”, np. T1000 czy T1100 (oznaczenia często wykorzystywanych rodzajów włókien marki Toray, jednego z największych producentów tego materiału) – im wyższa wartość, tym większa odporność włókna na rozciąganie i przy właściwej konstrukcji można z niego skomponować obręcz o bardzo wysokiej sztywności przy zachowaniu niskiej masy, bo można użyć mniej materiału i spoiwa. Słabą stroną jest jednak podwyższona kruchość takiego materiału. Przy niższej wartości modułu Younga wymagane jest użycie większej ilości materiału, konieczność pójścia na kompromis pomiędzy masą a sztywnością, ale wyższa plastyczność może przełożyć się na większą trwałość obręczy. Czołowi producenci stosują kombinację włókien, ale z wyraźną przewagą wysokiego modułu. Jeśli chodzi o technologię wykonania, to każdy producent ma swoje patenty. Stosują różne rodzaje oraz ilość żywicy, fabryczne prepregi, czyli...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy