Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

2 listopada 2021

NR 54 (Październik 2021)

Tarmac SL7 Expert - Ultegra Di2

0 100

 

Wrażenia z jazdy

SL7 zabił Venge’a i hamulce obręczowe. Przy opracowywaniu bieżącej, siódmej wersji Tarmaca, który w międzyczasie stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w rowerach szosowych, Specialized doszedł do wniosku, że ta szosówka kategorii „klasyfikacji generalnej” ze schowanymi przewodami, kierownicą aero i nieco poprawionymi profilami jest już na tyle opływowa, że nie uzasadnia utrzymywania osobnego modelu aero. Przynajmniej na razie. Prawie wszyscy producenci poprawili aerodynamikę w najnowszych generacjach modeli uniwersalnych, ale mimo to utrzymali lub dodali modele aero. Nie zdziwimy się zmartwychwstaniem Venge’a w nowej formie w którymś z nadchodzących sezonów.

POLECAMY

 

Zwolennicy maksymalnego obniżenia mostka muszą uważać – Tarmac SL7 ma o 10 mm wyższą główkę (parametr stack) niż poprzednia generacja. To nie jest problem dla większości użytkowników i tak używających więcej podkładek. Ci również nie zauważą o 3 mm krótszego zasięgu w najnowszej ramie (parametr reach). Pozostałe wymiary się nie zmieniły. Tarmac ma przemyślaną, szeroką rozmiarówkę i wręcz stereotypową geometrię wyczynowej szosówki, na jaką czekają rzesze bike fitterów. Przy proporcji stack/reach 1,43, „pięćdziesiątka ósemka” jest mniej agresywna niż mniejsze rozmiary tego samego modelu.

 

Optymalizacja aero i wygospodarowanie miejsca na opony o szerokości nawet 32 mm nie pozbawiła SL7 wyścigowego zęba. Expert ma klasyczną aluminiową kierownicę, której szerokości (44 cm w ramach 58 i 61) nie podporządkowano oporom. Jest przewidywalny, prowadzi się bardzo pewnie i jednocześnie w każdym momencie pozstaje w gotowości do zmiany kierunku. Przy większych prędkościach brakuje efektu stabilizacji toru, jaki dają koła o głębszym profilu, ale z drugiej strony – boczne podmuchy są niewyczuwalne. Bardzo dobre opony S-Works Turbo mają nominalnie szerokość 26c, ale na obręczach DT osiągają 28 mm – rower toczy się miękko i efektywnie nawet z dętkami. Działania Di2 nie trzeba szerzej komentować – jest jak zwykle perfekcyjne. Siodło Power zapoczątkowało rewolucję szerokich–krótkich. W porównaniu do innych modeli w tej klasie teraz ma wąski przód – o gustach się nie dyskutuje, ale my wolelibyśmy nieco szerszy.

 

Na wykresie widać efekt projektowania sztywności pod rozmiar – jedno z flagowych rozwiązań Speca. Mimo że Tarmac SL7 to największy rower w porównaniu, co w mniej zaawansowanej konstrukcji skutkowałoby handicapem, tu nie przeszkadza w osiągnięciu najlepszej sztywności w całym przekroju sił nacisku. Ponieważ jednak testowany Expert jednocześnie ma najbardziej w tej grupie wiotkie koła, na drodze odczuwa się średnią.

 

 

OSPRZĘT

Rama: carbon FACT 10r | Przedni widelec: carbon FACT, carbonowa rura sterowa | Koła Piasty / Obręcze: Specialized (10x12 i 12x142 mm) / DT Swiss R470 | Opony: S-Works Turbo Gripton 700x26 mm (236 g, dętka 73 g) | Korby: Shimano Ultegra FC-R8000 52/36 z. (175 mm) | Łożyska suportu: Shimano SM-BBR60 | Kaseta: Shimano Ultegra CS-R8000 (11–30) 11-rz. | Łańcuch: Shimano CN-HG701 | Przerzutka przód: Shimano Ultegra Di2 FD-R8050 | Przerzutka tył: Shimano Ultegra Di2 RD-R8050-GS | Manetki: Shimano Ultegra Di2 ST-R8070 | Hamulce: Shimano Ultegra R8070, tarcze Shimano SM-RT800 160/140 mm | Kierownica: Specialized Expert, 440/440 mm, zasięg 75 mm, głębokość 125 mm | Wspornik kierownicy: Tarmac, 110 mm | Łożyska sterów: 1i1/8” | Wspornik siodełka: 
S-Works Tarmac carbon FACT | Siodełko: Body Geometry Power Expert Ti

 

Testowany model Expert – Ultegra Di2, który mógłby wieńczyć kolekcję niektórych marek, w Specialized plasuje się za środkiem stawki – pomiędzy wersją Pro a „zwykłym” Expertem bez elektroniki. Od pro różni się kołami i kierownicą, od „zwykłego” Experta również kołami. Specialized nie ściemnia i Ultegra jest całkowicie kompletna – od manetek do kasety i łańcucha. Pozostałe komponenty są markowane Specialized. Zamiast carbonowych Rovali C38 w modelu z linkowym osprzętem, które można traktować jako docelowe zarówno do treningów, jak i wyścigów, w modelu Di2 wstawiono szczególne koła. W kontekście ramy i osprzętu stanowią ekwiwalent plastikowych płaskich pedałów – w tym rower...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy