Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ultralekkie koła do maratonu

Artykuł | 3 czerwca 2019 | NR 30
166

Wielokrotnie podkreślamy, że koła to jeden z najważniejszych elementów roweru sportowego. Istotnie wpływający na całkowitą masę, odpowiadający za dynamikę, komfort jazdy czy precyzję sterowania. Ale nie można mieć kół z wyśrubowanymi wszystkimi parametrami do maksimum. Dlatego budując koła, potrzebny jest zdrowy kompromis między masą a parametrami wytrzymałości. My skupiliśmy się na jak najlepszych parametrach obręczy, a odpowiedni dobór pozostałych komponentów ma sprawić, że koła nie tylko będą dobrze wyglądały, ale także wytrzymają ostrą jazdę w trudnym terenie. Rozpoczynamy test długodystansowy, którego celem będzie sprawdzenie, co stanie się z kołami o masie 1238 g po sezonie jazdy treningowej oraz licznych startach w maratonach wyłącznie w trudnym górskim terenie. Czy potwierdzi się często wyrażane przekonanie, że obręcze z włókna węglowego są delikatne? Nasze ważą niebywale mało – 310 g – i nie zamierzamy się nad nimi litować. Oprócz wrażeń z jazdy podamy wymierne parametry początkowe i końcowe testu, takie jak sztywność kół czy naciąg szprych, które również pozwolą ocenić ich zużycie.

Części składowe

Karbonowa obręcz Nextie pochodzi z topowej linii Ultralight. Przy zewnętrznej szerokości 30 mm wewnątrz mają 25 mm i do tego niski profil 22 mm. Ważą bardzo mało, 310 g, co czyni je jednymi z najlżejszych obręczy o takich parametrach na rynku, wliczając w to także niebywale drogie modele niemieckich manufaktur. Obręcze wykonane są z dwóch rodzajów włókna węglowego: 30% to T1000 a 70% T700. Włókno T1000 jest znacznie lżejsze od T700 i o wiele sztywniejsze, ale też bardziej kruche, dlatego materiał T700 nadaje kompozytowi wytrzymałość. Konstrukcja obręczy jest asymetryczna, offset wynosi 2,6 mm, co umożliwia równomierny naciąg szprych po obu stronach piasty. Dodatkowo ścianki otworów zostały punktowo wzmocnione, aby zwiększyć ich wytrzymałość bez znacznego wzrostu masy. Obręcze są oczywiście zaprojektowane zgodnie z systemem tubless ready i w takiej konfiguracji koła będą testowane. 

W centrum kół znalazły się piasty Novatec NT-D411SB i NT-D412SB, lekkie, ale dzięki prostej konstrukcji również łatwe w serwisowaniu, co nie jest bez znaczenia, jeżeli przed sobą mamy cały sezon startowy w zmiennych warunkach pogodowych. Dopasowując piasty do docelowego roweru, wybraliśmy standard osi 15 x 100 i 12 x 142 mm oraz bębenek XD, ale dostępne są także w wersji Boost i z bębenkiem Shimano. 

Do połączenia piast z obręczami wybraliśmy topowy model szprych marki Sapim. CX-Ray charakteryzują się bardzo wysoką wytrzymałość 1600 N/mm2 przy niskiej masie. Mają profil aerodynamiczny, co może w wypadku kół MTB nie ma wielkiego znaczenia, ale za to dobrze wygląda. Niski profil obręczy oraz brak kołnierzy w piastach sprawił, że konieczne było zastosowanie bardzo długich wersji, mających aż 304 mm. Uzupełnieniem szprych są nyple Sapim Polyax o długości 14 mm. 

 

  Masa Cena
Piasta przednia Novatec NT-D411SB-15-28 93 g 218 zł
Piasta tylna NT-D412SB-X12-28 236 g 537 zł
Obręcz Nextie Ultralight 29” 30 mm 310 g/szt. 1648/szt.
Szprychy CX-Ray Straight Pull 304 mm 270 g* 14 zł/szt.
Nyple Sapim Polyax Aluminium 14 mm 19 g* 1 zł/szt.
Robocizna** - 150 zł
Kompletne koła 1238 g 5041 zł

* masa na dwa koła, 56 szt. ** złożenie, zaplecenie, centrowanie


Montaż

Przy budowie tak lekkich kół bardzo ważny jest dobrze przemyślany i bardzo precyzyjnie wykonany zaplot, a naciąg każdej szprychy sprawdzany przy użyciu tensometru. Postawiliśmy na system Straight pull, ponieważ, jak podają producenci, szprychy nie są tak podatne na rozciąganie oraz znacznie rzadziej pękają. Zapytałem „Skrzynię” z serwisu Bike Garaż, specjalizującego się właśnie w budowie kół, jaka jest różnica...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy