Wbrew pozorom moje spotkanie z Simonem Smartem nie miało miejsca przy okazji GP F1, tylko na prezentacji nowego aerodynamicznego Scotta Foil w kwietniu 2022 roku. Prezentował tam swoją pracę nad optymalizacją kolejnego wcielenia tego modelu. Foil jest jedną z pierwszych wdrożonych szosówek po zmianach przepisów, jakie wprowadziło UCI. O nich i jak wpłynęły na kształty roweru pisałem w bB#7/2022, w tym wydaniu na str. 28 publikujemy długodystansowy test tego roweru. Tu chcę przybliżyć, w jaki sposób dopracowuje się konstrukcje pod kątem aerodynamiki, czy aerodynamiczna rama ma znaczenie i jak można samodzielnie badać aerodynamikę.
Moje pierwsze doświadczenia jako inżyniera toru dotyczyły ustawiania zawieszeń. Przy tej okazji zwróciłem uwagę na to, że najpierw prowadzi się badania nad optymalizacją samochodu w tunelu aerodynamicznym, potem ustawia się zawieszenie, a kolejną operacją jest przestawienie przedniego skrzydła tak, żeby spełniało wymogi przepisów dotyczące odległości od podłoża. I tym trzecim krokiem całkowicie zaburzało się wypracowywaną mozolnie skuteczność aero. Ten przypadek sprawił, że zacząłem mocniej zajmować się aerodynamiką, a potem skończyłem studia inżynierskie. Jednocześnie cały czas hobbystycznie zajmowałem się kolarstwem i wiesz, jak to jest, pracujesz w tunelu, robisz swoje, ale masz ze sobą rower i z głupia frant pytasz właściciela: „A mógłbym go wstawić do środka i zobaczyć?”. W skrócie tak właśnie zacząłem pracę nad Drag2Zero. Zresztą d...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!