Wiatr to bardzo skomplikowany czynnik – wywiad z Simonem Smartem z Drag2Zero

Temat specjalny

Od dzieciństwa moim marzeniem była praca w Formule 1. Spełniło się. Zacząłem w 1997 roku w zespole Jordan 197 jako inżynier toru i pracowałem z kierowcami. W tamtym czasie byli to Ralf Schumacher, młodszy brat dwukrotnego mistrza świata Michaela Schumachera, oraz Włoch Giancarlo Fisichella, który w 1996 roku prowadził osiem wyścigów dla Minardi. Potem przeszedłem do Stewart Grand Prix, założonego przez trzykrotnego mistrza świata Formuły 1 Jackiego Stewarta. W tych barwach w 1999 roku Rubens Barrichello zdobył pole position w Grand Prix Francji, a Johnny Herbert wygrał Grand Prix Europy. Wtedy też nasz team zajął czwarte miejsce w klasyfikacji konstruktorów. W 1999 roku Ford kupił nasz zespół i przekształcił go w Jaguar Racing, a w 2004 roku cały ten biznes odkupił Red Bull GmbH i byłem z nimi do 2008 roku, więc można chyba powiedzieć, że pracowałem na trzykrotne podium Vettela i Webbera.

Wbrew pozorom moje spotkanie z Simonem Smartem nie miało miejsca przy okazji GP F1, tylko na prezentacji nowego aerodynamicznego Scotta Foil w kwietniu 2022 roku. Prezentował tam swoją pracę nad optymalizacją kolejnego wcielenia tego modelu. Foil jest jedną z pierwszych wdrożonych szosówek po zmianach przepisów, jakie wprowadziło UCI. O nich i jak wpłynęły na kształty roweru pisałem w bB#7/2022, w tym wydaniu na str. 28 publikujemy długodystansowy test tego roweru. Tu chcę przybliżyć, w jaki sposób dopracowuje się konstrukcje pod kątem aerodynamiki, czy aerodynamiczna rama ma znaczenie i jak można samodzielnie badać aerodynamikę.

Moje pierwsze doświadczenia jako inżyniera toru dotyczyły ustawiania zawieszeń. Przy tej okazji zwróciłem uwagę na to, że najpierw prowadzi się badania nad optymalizacją samochodu w tunelu aerodynamicznym, potem ustawia się zawieszenie, a kolejną operacją jest przestawienie przedniego skrzydła tak, żeby spełniało wymogi przepisów dotyczące odległości od podłoża. I tym trzecim krokiem całkowicie zaburzało się wypracowywaną mozolnie skuteczność aero. Ten przypadek sprawił, że zacząłem mocniej zajmować się aerodynamiką, a potem skończyłem studia inżynierskie. Jednocześnie cały czas hobbystycznie zajmowałem się kolarstwem i wiesz, jak to jest, pracujesz w tunelu, robisz swoje, ale masz ze sobą rower i z głupia frant pytasz właściciela: „A mógłbym go wstawić do środka i zobaczyć?”. W skrócie tak właśnie zacząłem pracę nad Drag2Zero. Zresztą d...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!

Przypisy