Dołącz do czytelników
Brak wyników

Piasta wielobiegowa Shimano Alfine '2006: ale fajne!

Artykuł | 27 czerwca 2019 |
218

Wszyscy, którzy bliżej zetkną się z jakąś tylną piastą wielobiegową, zaczynają kombinować: a może by tak się pozbyć przerzutek, kasety i uprościć napęd?

Opłaca się czy nie, co z masą, kompatybilnością i trwałością?

Już po marcowej prezentacji byliśmy ciekawi jak producenci wykorzystają potencjał grupy Alfine. Firma Shimano podkreślała możliwość zastosowania jej w rowerach górskich, miejskich, trekingowych i szosowych. Na targach widoczne było, że producenci postawili na rowery miejskie. Można powiedzieć, że powstała nowa podgrupa rowerów: street fightery. Błyskawicznie przyspieszyć, mocno i efektywnie zahamować, sprint od skrzyżowania do skrzyżowania, ciągłe zmiany kierunku, prędkości i przełożenia to ich żywioł.

Komponenty

W oczy rzucają się dwa komponenty: piasta wielobiegowa i hydrauliczne hamulce tarczowe. To one są wyznacznikami grupy Alfine i do współpracy z nimi stworzono resztę. Do testu otrzymaliśmy piastę tylną SG-S500, napinacz łańcucha CT-S500, manetkę zmiany biegów SL-S500, dźwignie hamulcowe BL-S500, zaciski hydrauliczne BR-S500 oraz tarcze hamulcowe. Piasta wyposażona jest w wewnętrzny mechanizm 8-biegowy. Jej korpus wykonany jest z kutego aluminium. Wysoką sprawność mechaniczną piasta uzyskuje dzięki łożyskom igiełkowym, a podwójny mechanizm sprzęgła zapewnia płynną i cichą zmianę przełożeń. Piasta współpracuje z pojedynczą tylną zębatką o 18 lub 20 zębach. Zęby ukształtowane są inaczej niż w kasetach, tak aby zapobiegać spadaniu łańcucha. To samo zadanie pełnią dwie (wewnętrzna i zewnętrzna) plastikowe osłony zębatki. Zakres przełożeń piasty wynosi 307%. Jeżeli tylna zębatka 26” koła ma 20 zębów, to teoretycznie zakres ten odpowiada kasecie z kombinacją zębatek 38/31/27/24/20/16/14/12. Jak to się ma do konkurencji? Dotychczas znana piasta Nexusa oferowała zakres przełożeń na poziomie 300%. Nowa 9-biegowa piasta SRAM I-Motion dysponuje trochę większym zakresem, wynoszącym 340%. Dobrze znana piasta Rohloff Speedhub 500/14 ma zakres 526% przy czternastu przełożeniach, ale trzeba pamiętać, że jest przeznaczona raczej do czegoś innego, a jej cena jest nieporównywalnie wyższa. Podobnie rzecz się ma z nowym mechanizmem zmiany przełożeń zintegrowanym z mechanizmem korbowym produkowanym przez Suntoura. Oferuje wprawdzie aż 610% przy dziewięciu przełożeniach, ale da się go zamontować tylko w specjalnych ramach, a jego koszt na pewno jest dużo wyższy. Dla porównania - zakres przełożeń standardowego zestawu do rowerów górskich wynosi do 580% (w zależności od ilości zębów) i ma do 17 realnych, nie dublujących się przełożeń. Do współpracy z grupą Alfine przeznaczone są łańcuchy o szerokości takiej jak do kaset 9-rzędowych. Zalecanym łańcuchem jest model CN-HG53. Za jego właściwe napięcie odpowiada specjalny napinacz. Ma on klasyczny wózek wyposażony w dwa kółeczka i wygląda jak tylna przerzutka, a dzięki niemu piastę można stosować w ramach z pionowymi hakami. Zmiany przełożeń dokonujemy prawą manetką działającą w systemie Rapidfire Plus. Działanie przycisków jest jednak odwrócone - palcem wskazującym redukujemy, a kciukiem multiplikujemy. Nie testowaliśmy dedykowanej grupie Alfine korby, a Shimano proponuje dwa modele (FC-S500) z tarczą o 45 lub 39 zębach. Jednak aby uzyskać najszersze spektrum przełożeń można połączyć piastę z dwutarczowym mechanizmem korbowym i przednią przerzutką.

Shimano proponuje korbę o symbolu FC-4550-S, która wyposażona jest w zębatki 50/34T. Korby mają zewnętrzne łożyska, prawa zintegrowana jest z osią, a lewa na tej osi zaciskana. Nie są jednak wykonane w technologii Hollowtech II. Dla lepszego zobrazowania w tabeli zestawiamy teoretyczne wartości przełożeń uzyskiwanych na klasycznych rowerach górskich i szosowych oraz z piastą Alfine. Zarówno do tylnej (wielobiegowej), jak i do przedniej piasty za pomocą wielowypustu Center Lock mocowane są standardowe tarcze hamulcowe o średnicy 160 mm (SM-RT62). Współpracują one z hydraulicznymi zaciskami identycznymi z grupą Deore LX. W grupie Alfine zastosowano w nich żywiczne okładziny. Zapewniają porównywalną siłę hamowania, są jednak cichsze od metalicznych. Są także mniej trwałe, ale w założeniu firmy Alfine...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy