Od właściwej regulacji łożysk sterowych roweru zależy prowadzenie, bezpieczeństwo i sterowność roweru. Łożyska sterowe kierownicy muszą być ustawione na tyle lekko, żeby umożliwić łatwe obracanie kierownicą, a jednocześnie na tyle mocno, żeby nie było luzów, klekotu i brzęczenia. Pochylony rower powinien skręcać bez dotykania kierownicy. Zbyt mocno skręcone stery utrudniają prowadzenie. Lepiej więc, żeby w sterach był niewielki luz, niż żeby łożyska były zbyt mocno skręcone. Kulki łożysk są twardsze niż bieżnie i nadmiernie ściśnięte wybijają w nich maleńkie wgłębienia, wyczuwalne podczas kręcenia kierownicą i zmniejszające precyzję sterowania.
POLECAMY
Zdjęcie 1. Prawidłowa długość rury sterowej
Zdjęcie 2. Luz objawia się wzajemnym ruchem misek sterowych - patrz punkt 3
- Odkręcić dekiel i sprawdzić czy górna krawędź rury widelca znajduje się ok. 1-2 mm poniżej górnej krawędzi wspornika kierownicy (Zdjęcie 1.). Jeżeli jest wyżej, należy skrócić odpowiednio rurę lub zastosować podkładkę. Zbyt krótka rura jest niebezpieczna!
- Założyć dekiel z powrotem, na razie lekko dokręcając śrubę regulacyjną (A) i poluzować śrubę(y) zaciskającą(e) wspornik (B). (Zdjęcie 2.)
- Zacisnąć klamkę przedniego hamulca i wykonać kilka małych ruchów rowerem w przód i w tył. Przesunięcia miski górnej względem dolnej (góra-dół), oznaczają, że stery są luźne. (Zdjęcie 2.)
- Jeśli stery nie obracają się swobodnie, należy w celu ich poluzowania solidnie uderzyć kołem o podłoże, jeżeli nadal obracają się z oporem, należy odkręcić śrubkę regulacyjną o ćwierć obrotu i...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!