PRZED JAZDĄ
Z dobrych wzorców warto korzystać. Chcąc cieszyć się bezpieczną jazdą na rowerze, wolną od technicznych niespodzianek kluczowe elementy powinno się kontrolować nawet przed każdą jazdą, inne warto sprawdzić przed ważniejszymi zawodami lub dłuższym wyjazdem, są też takie, które sprawdza się okresowo, zależnie od czasu eksploatacji lub pokonanego dystansu. Nasz artykuł to trzy „checklisty”, stworzone zgodnie z powyższym podziałem, a Mateusz wskazuje, co i jak kontrolować. Wszystkie są to proste czynności z którymi poradzi sobie każdy użytkownik. W tym artykule skupiliśmy się tylko na tym, aby wykryć zużyty lub uszkodzony komponent, zanim popsuje nam jazdę lub napyta większej biedy. O tym, jak sobie poradzić z poszczególny tematami, szukaj na: bikeboard.pl/porady/warsztat lub skorzystaj z pomocy mechanika.
- Ciśnienie w oponach
Zaciśnięcie opony palcami to prymitywny sposób i chociaż jest bardzo niedokładny, to i tak lepszy niż całkowity brak kontroli i pozwoli wykryć, że ciśnienie w oponie jest niższe, niż powinno, zanim będziemy daleko od domu, a opona zacznie pływać w ostrym zakręcie lub dobijemy ją na pierwszej przeszkodzie. Oczywiście w rowerach sportowych kontrolę przeprowadzamy w bardziej zaawansowany sposób, za pomocą pompki z manometrem, przy okazji dopompowując do właściwego poziomu. Jeśli zależy Ci na naprawdę precyzyjnych ustawieniach, warto zainwestować w elektroniczny miernik ciśnienia [1] .
- Czystość i naoliwienie łańcucha
Jazda na suchym łańcuchu to jego przyspieszone zużycie i irytujący hałas. Nie powinno się też oliwić brudnego łańcucha, bo drobinki pyłu, które już wniknęły w ogniwa i zmieszały się ze smarem, pracują jak pasta ścierna, a dolanie nowej porcji oleju niewiele zmieni. Jeżeli nie wyczyściłeś łańcucha po wcześniejszej jeździe, to zrób to teraz i dopiero naoliw. Jeżeli łańcuch jest czysty, to wystarczy s...