Obecny raport podkreśla pracę włożoną przez firmę Trek w zmniejszenie wpływu na środowisko. Mamy tu na myśli Trek Bicycle Company i wszystkie obszary, w których sprawujemy kontrolę operacyjną. W tym raporcie rocznym sprawdzamy nasze postępy w realizacji ambitnych celów, omawiamy stojące przed nami wyzwania i dzielimy się naszymi działaniami, aby wszyscy w naszej społeczności – dostawcy, rowerzyści, członkowie zespołu i klienci – zobaczyli, że Trek wyznacza standardy dla zrównoważonego rozwoju i lepszego świata.
Zaangażowanie Treka w ograniczenie emisji dwutlenku węgla
- Redukcja całkowitej emisji gazów cieplarnianych w zakresie 1 i 2 o 68% do 2032 r. (względem 2021 r.)
- Pozyskiwanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych
- Redukcja całkowitej emisji gazów cieplarnianych w zakresie 3 o 32,5% do 2032 r. (względem 2021 r.)
W tym roku ponownie współpracowaliśmy z WAP Sustainability Consulting przy pomiarze wpływu Treka. W raporcie odnotowujemy znaczny spadek emisji do 475 873 ton CO2 z 895 000 ton CO2 z okresu ostatniego raportu.
Wskazane postępy napełniają nas dumą, ale szczerze – chociaż nasze inicjatywy w zakresie zrównoważonego rozwoju idą naprzód, duża część tej redukcji wynika z niższego wolumenu produkcji w 2023 r.
Dla naszych całkowitych celów w zakresie emisji punktem odniesienia jest rok 2021 i jego całkowity wolumen produkcji. Od początku mieliśmy świadomość, że będzie to stanowiło wyzwanie w śledzeniu postępów, np. w przypadku mniejszego popytu, jak stało się w 2023 r.
Podczas naszego audytu emisji w 2021 r. odkryliśmy, że aluminium miało największy wkład w naszą całkowitą emisję gazów cieplarnianych. Wynika to z faktu, że wiele z wykorzystywanego przez nas aluminium pochodziło z zakładów zasilanych paliwami kopalnymi. To norma dla branży rowerowej i nie tylko.
Jednak w przypadku produkcji tego samego aluminium zasilanej energią odnawialną całkowita emisja spada niesamowicie.
Przygotowaliśmy nową politykę pozyskiwania aluminium stanowiącą fundament naszego wysiłku na rzecz redukcji emisji dwutlenku węgla. Pierwsze ramy rowerowe z aluminium o niskim wpływie na środowisko trafiają już do sklepów Treka.
Pianka EPS z recyklingu
Aby ograniczyć ślad węglowy produkcji kasków wykorzystujemy w niektórych modelach poliestyren ekstrudowany (EPS) pochodzący z recyklingu. Materiał z recyklingu oferuje identyczną ochronę jak pierwotny, ale przy znacznie mniejszym wpływie na środowisko. Obecnie do 50% pianki EPS w niektórych kaskach Trek pochodzi z recyklingu. Każdy z tegorocznych kasków – Quantum, Blaze, Rally, Circuit i Solstice – zawiera między 38 a 77 g pianki EPS z recyklingu.
Eksperymenty z lakierem z materiałów organicznych
Kiedy rozpoczęliśmy prace nad specjalnym wzorem malowania dla nowego roweru gravelowego, chcieliśmy uzyskać detale oddające naszą miłość do ziemi, na której żyjemy i po której jeździmy. Ostateczny produkt, czyli Raw Lithos, powstał we współpracy z dwoma organizacjami wykorzystującymi materiały organiczne do tworzenia ekologicznych pigmentów.
Tradycyjnie czarne barwy uzyskuje się przy wykorzystaniu sadzy, czyli materiału tworzonego na bazie paliw kopalnych, co prowadzi do generowania emisji CO2. W celu zminimalizowania wpływu na środowisko wykonaliśmy nasze półprzezroczyste logo pigmentem ALGAE BLACK, opracowanym przez Living Ink przy wykorzystaniu odpadów z biomasy. Z kolei tworząc warstwy ciepłych, ziemistych barw dla Raw Lithos, skorzystaliśmy z przygotowanych przez Oxide Recovery, Inc. pigmentów EnvironOxide™, pochodzących z nadmiarowego żelaza pozyskanego ze ścieków komunalnych.
Same pigmenty o niskim wpływie na środowisko nie naprawią kryzysu klimatycznego. Jednak zmiana podejścia do projektowania i materiałów wykorzystywanych we wszystkich produktach stanowi istotną część naszego ruchu ku bardziej zrównoważonej przyszłości.
Mamy dwie kluczowe strategie w zakresie akumulatorów dla rowerów elektrycznych – wydłużenie ich żywotności i ułatwienie recyklingu:
- Niedługo przedstawimy nowy system akumulatorów 48 V z wieloma funkcjami poprawiającymi ich żywotność.
- Obecnie 589 sklepów Treka prowadzi zbiórkę akumulatorów do rowerów elektrycznych. Niezależnie od marki roweru oraz miejsca zakupu, sprzedawcy zadbają o odpowiednią utylizację akumulatora.
Efekt Red Barn Refresh
Program Red Barn Refresh został nazwany na cześć czerwonej stodoły w Waterloo w stanie Wisconsin, w której firma narodziła się w 1976 r. Red Barn Refresh to wewnętrzne centrum napraw Treka, które przyjmuje używane rowery Treka w rozliczeniu i później sprzedaje je online. W ten sposób przedłużamy czas użytkowania naszych produktów i dbamy o to, by jak najmniej rowerów lądowało na śmietniku.
Od 2020 r. fundacja Trek Trails Foundation buduje sieci tras w celu ochrony ziemi i promocji dostępu do natury oraz miłości do niej. To przedsięwzięcie, które zaczęło się przy naszej siedzibie, obejmuje teraz
9 lokalizacji w Stanach Zjednoczonych. A to dopiero początek.