Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Technika jazdy

28 kwietnia 2019

Bezpieczne „kręcenie” za dnia

0 142

Aż 86% wypadków z udziałem rowerzystów ma miejsce w terenie zabudowanym – i to najczęściej w ciągu dnia, a nie po zmroku. Jak zachować bezpieczeństwo? Wiele zależy od tego, czy jesteśmy widoczni, czy tylko tak nam się wydaje.

Słabo oświetlony teren, wieczór lub noc, błąd innego uczestnika ruchu – tak wyobrażamy sobie scenariusz wypadku z udziałem rowerzysty. Okazuje się, że ma to niewiele wspólnego z prawdą. Najwięcej zdarzeń ma miejsce w dzień i w terenie zabudowanym. – To usypia naszą czujność i sprawia, że zbyt małą wagę przykładamy do odpowiedniego wyposażenia. Zapominamy, że zapewniające minimum bezpieczeństwa oświetlenie jest nam potrzebne za dnia równie bardzo, co innym pojazdom – mówi Mirosław Pastor, Kierownik Działu Jakości i Serwisu Mactronic, polskiego producenta oświetlenia rowerowego i przenośnego.

 

Przybywa wypadków

Jak można dowiedzieć się z raportu Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, w 2016 roku doszło do 4737 wypadków z udziałem rowerzystów (ponad 100 więcej niż rok wcześniej), z czego zdecydowana większość miała miejsce w terenie zabudowanym. Z dokumentu wynika, że aż 70% ogółu wypadków ma miejsce za dnia – a więc w warunkach, w których (jak jesteśmy przekonani) nie powinno przydarzyć się nam nic złego. Dlaczego jest inaczej?

 

Obniżona czujność

Wynika to z faktu, że w ciągu dnia ruch samochodowy i rowerowy jest wyraźnie większy niż po zmroku. Kiedy robi się ciemniej, a ruch maleje, „włączamy” czujność – potencjalnych przeszkód jest mniej, staramy się je wypatrzyć możliwie szybko. A przede wszystkim jesteśmy ostrożniejsi – poruszamy się wolniej i wyposażeni np. w niezbędne w odpowiednie oświetlenie. Ta ostatnia kwestia jest szczególnie często lekceważona przez rowerzystów poruszających się za dnia.

 

Niezbędne wyposażenie

Zgodnie z przepisami, rowerzyści powinni posiadać jedno światło białe lub żółte z przodu i co najmniej jedno światło odblaskowe i jedno pozycyjne (oba czerwone) z tyłu. A w praktyce? Wydaje się, że panuje podejście: to dotyczy jazdy po zmroku. Warto pamiętać, że nie przypadkiem kierujący muszą poruszać się z włączonymi światłami mijania przez całą dobę – dzięki temu lepiej widzą i są lepiej widoczni, co znacznie wpływa na poziom bezpieczeństwa ich i innych uczestników ruchu.

 

Świecić także za dnia

Wielu rowerzystów w ogóle nie zdaje sobie sprawy z tego, że istnieje dedykowane im oświetlenie do jazdy dziennej. – To na przykład latarki wyposażone w panel COB, świecące bardzo intensywnym światłem stałym lub pulsacyjnym i to nawet przez 30 godzin – mówi Miros...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy