Z generacji na generację, napędy elektroniczne coraz mocniej wypierają te sterowane tradycyjnymi cięgłami i obecnie na wyższych półkach osprzętu szosowego poza Campagnolo nie ma już nic tradycyjnego. Umiejętności radzenia sobie w trasie trzeba zaktualizować do wiedzy o konfiguracji przerzutek sterowanych przyciskami i aplikacjami. W poniższym zestawieniu pokazujemy, jak sprawdzić poziom energii i wyregulować zainstalowane na rowerze elektroniczne napędy SRAM i Shimano. Campagnolo EPS dzieli taki dystans popularności do produktów japońskich i amerykańskich, że nawet w peletonie to obecnie rzadkość. Pomijamy je z konieczności oszczędności miejsca. Wszystkie 12-rzędowe napędy Shimano Di2 reguluje się tak samo, ale napędy 11-rzędowe mają inną budowę, więc instrukcje się różnią. Instrukcje SRAM AXS są wspólne dla wszystkich grup szosowych i MTB.
Shimano Di2 – napędy 12-rzędowe
Regulacja tylnej przerzutki bez apki
- Używając manetki, ustaw łańcuch na piątej co do wielkości (największej) zębatce kasety. Przytrzymaj przycisk na tylnej przerzutce 2–5 s, żeby wejść w tryb regulacji [1.]. Wskaźnik LED: żółty (zbyt długie przytrzymanie uruchomi parowanie BT, LED mruga na niebiesko, wyjście przez krótkie naciśnięcie).
- Funkcja manetki sterującej tylną przerzutką zmienia się na mikroregulację i każde naciśnięcie przycisku redukcji lub multiplikacji przesuwa wózek przerzutki odpowiednio o ułamek milimetra w lewo lub prawo (po 18 pozycji w każdą stronę od domyślnej).
- Wyreguluj tak, żeb...