Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Regulacje i naprawy , Warsztat , Dobór suportu

27 kwietnia 2019

Czy warto inwestować w łożyska ceramiczne?

0 178

Aby rower uczynić szybszym, konstruktorzy pracują nad poprawą trzech czynników: aerodynamiką, masą oraz ograniczeniem tarcia. 

Poprawa pierwszego z nich jest praktycznie zablokowana przez przepisy UCI, o obniżeniu masy mówią wszyscy i na przełomie ostatnich lat widać kolosalną zmianę na korzyść kolarza. Jeśli chodzi o opory toczenia, to walka także trwa: nowe mieszanki gumy, specjalne osnowy opon, ogumienie bezdętkowe. Ale jest jeszcze opór generowany w łożyskach. Wielu producentów kusi ofertą łożysk ceramicznych do suportów, sterów, piast, kółeczek przerzutki, a nawet zawieszenia czy pedałów. Teoretycznie argumenty przemawiające za stosowaniem ceramicznych łożysk są bardzo mocne. Łożyska ceramiczne są aż o 40% lżejsze od łożysk stalowych. A przecież w grę wchodzi mistyczna „masa rotacyjna”, która ma pomoc w lepszym przyspieszaniu, a co za tym idzie - ograniczeniu wysiłku kolarza. Mniejsza masa pozwala również uzyskać krótszą drogę hamowania, dzięki czemu można później zacząć hamować, a więc uzyskać wyższą prędkość średnią na zjazdach. Ceramiczne elementy łożyska są twardsze o ponad 50% od stalowych. Odporność na deformacje ma przeciwdziałać odkształcaniu łożysk, a zatem zapobiegać nadmiernemu tarciu oraz zwiększyć ich żywotność. Znacznie mniejsza, niż w przypadku stali, rozszerzalność cieplna, charakterystyczna dla elementów ceramicznych, pozwala zredukować konieczność smarowania do minimum. Kolejna przywoływana zaleta to odporność „ceramików” na korozję. Argument ten tak długo można uznać za prawdziwy, jak długo uszczelnienia spełniają swoje zadania, a w razie ich uszkodzenia, jak szybko dokonamy serwisu. Praktycznie kontrargument jest tylko jeden: CENA - to ona uniemożliwia zastosowanie „ceramików” na większą skalę w masowej produkcji. Już hybrydowe łożyska ceramiczne są około pięciokrotnie droższe niż łożyska stalowe! A w nich tylko kulki są ceramiczne, bieżnia natomiast wykonana jest ze stali.

DLACZEGO NIE FULL CERAMIC?
W łożyskach full ceramic zarówno bieżnia, jak i kulki są ceramiczne. W przeciwieństwie do łożysk hybrydowych, na dzień dzisiejszy mają one bardzo ograniczone zastosowanie w częściach rowerowych, gdyż charakterystyka kształtu cylindrycznych bieżni ceramicznych jest taka, iż są one kruche i charakteryzują się słabą odpornością na wciskanie, co praktycznie ogranicza ich stosowanie w piastach kół. Pomimo tych utrudnień, konstruktorzy nie ustają w pracy i przezwyciężeniu tej niedogodności Ponadto... no tak, znowu cena. Są około siedmiokrotnie droższe od „stalowców”.

KTO ZA, KTO SIĘ WSTRZYMUJE, A KTO PRZECIW?
Pomimo iż coraz większa ilość producentów skłania się do wpuszczania na rynek „ceramików”, na dzień dzisiejszy ich największym orędownikiem wydaje się być fi rma FSA, która stara się nas przekonać o ich niepodważalnych zaletach i całkowitej supremacji. Firma ta ma w swojej ofercie szeroką gamę łożysk ceramicznych oraz posiada wiele przeprowadzonych doświadczeń na tym polu. Do strony „wstrzymującej” się zaliczamy firmę Shimano, która - jak dobrze wiemy - ma wieloletnią praktykę w produkcji łożysk do swoich części. Shimano na pewno nie ignoruje łożysk ceramicznych, natomiast baczni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy